Öppet köp - utan kvitto?

Hej!

Jag och min man köpte en matta på Mio möbler. Maken betalade mattan med sitt kort. Mattan passade dock inte så jag åkte tillbaka för att lämna tillbaka den och hade kvittot med mig. Inga problem så långt. När kassörskan skulle ge tillbaka pengarna ville hon ha det kort mattan var köpt med. Detta hade jag inte med mig. Jag fick antingen välja tillgodokvitto eller återkomma med rätt kort. Jag valde att konka hem mattan igen och återkomma en annan dag. Nu när jag ska åka hittar jag inte kvittot!!! :-( Får jag inte tillbaka pengarna utan det? Kan visa med kontoutdrag att den är köpt där.

Tacksam för snabb återkoppling!

Hälsningar Sofia

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga.

Utifrån din fråga utgår jag från att mattan inte är felaktig på något sätt, utan att du helt enkelt inte tyckte om den och därför vill lämna tillbaka den. Öppet köp, rätten att ångra ett köp och återlämna en felfri vara, är inte lagreglerat. Det finns inget krav på att butiker måste erbjuda öppet köp. Det innebär också att om Mio kräver kvitto, så får de också gör det.

Annorlunda ställt hade det varit om du skulle reklamera varan. Reklamation är lagreglerat och där behöver man inte uppvisa kvitto, utan kontoutdrag räcker.

Min rekommendation är att du uppsöker butiken och förklarar för dem vad som hänt. Berätta att du har ett kontoutdrag, så kanske ni kan komma överens om något tillsammans.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, lycka till!

Vänliga hälsningar,

Sanaria SaadRådgivare