FrågaKÖPRÄTTKöplagen19/03/2019

Öppet köp mellan privat personer?

Hej,

Oktober 2018 sålde jag en märkes vinterjacka via Shpock till en tjej. Den jackan är köpt i butik så den borde vara äkta men det är inte något jag har kollat upp i efterhand utan det förutsätter jag att den är. Hon swishade mig pengar i förväg och jag kontaktade henne när jag postade jackan. Jackan fick hon fram utan problem i oktober 2018.

4 Februari 2019 hör hon av sig via sms och skriver att vinterjackan är en piratkopia enligt en Johnells klädbutik. Jag svarade inte. Hon fortsatte att smsa med en tids mellanrum tills den 6 mars 2019 skriver hon att hon ska anmäla mig eftersom jag har sålt en oäkta jacka. Jag hade ingenaning om att jackan var oäkta och tycker att det är något som inte stämmer. Jag kontaktar Johnells som säger att de inte kan garantera att en jacka är äkta eller inte om den inte är köpt hos dem men de kan säga sina egna personliga åsikter men ingen garanti. Så vi har nu försökt lösa det här sinsemellan och pratat via telefon där vi igår kom fram till att hon ska ta fram ett intyg på att jackan är oäkta innan vi går vidare i så fall.

Om hon tar fram ett intyg kan hon anmäla mig för att ha sålt en oäkta jacka (som jag inte visste om)?

Som köpare har man också en skyldighet att kolla upp om man är nöjd med varan, hur lång tid är öppet köp som privatperson? Tänker att det hade gått en väldigt lång tid innan hon började klaga på jackan.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstått dig rätt så gäller detta ett köp mellan två privat personer. Det har gått ungefär 5 månader från att hon köpte jackan av dig. Med utgångspunkt i detta kommer här svaret.

Öppet köp termen finns inte mellan privat personer utan den gäller bara mellan konsumeter och näringsidkare. Om jackan visar sig felaktig och det inte beror på köparen har hon rätt till prisavdrag eller hävning av köpet samt dessutom rätt att kräva dig på skadestånd, 30 § köplagen (KöpL). Köparen måste ha reklamerat köpet inom skälig tid från det att hon upptäckte att jackan var felaktig, har detta inte gjorts inom två år från köpet har hon förlorat den rätten, 32 § KöpL. I ditt fall har det gått lite över en månad från att hon upptäckte felet tills hon meddelade dig vilket är att se som skälig tid.

Hon kan nog anmäla dig för att sälja en oäkta jacka men är osäkert vad det skulle leda till då du enligt uppgift agerat i god tro om att jackan var äkta.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Jesper KrögerRådgivare