Omyndiga personers underskrift

Hej!

Min son som är sju år fick idag hem ett "förväntansdokument" från skolan. Där var en lista på saker som skolan förväntar sig av eleverna och av oss föräldrar. Längst ner skulle min son skriva på och även vi föräldrar. Detta kändes väldigt konstigt, för jag har aldrig tidigare stött på ett dok som vill ha min sons underskrift. Är det ok att be om ett barns underskrift?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att be om ett barns underskrift innebär i sig inte några juridiska problem. Däremot har omyndiga som huvudregel ingen rättshandlingsförmåga (9 kap. 1 § föräldrabalken). Detta innebär att ditt barns underskrift inte är juridiskt bindande. Skolan kan alltså be om underskrift, men en eventuell underskrift från ditt barn har inte någon juridisk betydelse i detta fallet.

Hoppas detta gav svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Axel HelgessonRådgivare