Omprövning eller rättelse av felaktig rättning på tentamen

Hej, studerar på universitetet och skrev läkemedels tentan digitalt, när jag får tillbaka den rättade tentan ser jag att jag har fått underkänt på den, men frågan jag har fått fel på svarade jag rätt på, jag har även en skärmdump som bevisar att jag svarade rätt på frågan. Vad gäller? Hur ser det ut med bevisbördan?

Hur värderas det?

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omprövning (6 kap. 24 § högskoleförordningen)

Du har möjlighet att begära omprövning av betygsbeslutet (och däri den felaktiga rättningen) och ifall betyget är uppenbart oriktigt så är examinator skyldig att ändra beslutet om det kan ske snabbt och enkelt (6 kap. 24 § högskoleförordningen). Med andra ord så kan du bl.a. begära omprövning med anledning av att du fick fel på en fråga som du anser att du egentligen hade rätt på. Dock är det upp till dig att motivera varför och på vilket sätt betyget är uppenbart oriktigt, vilket inte alltid är helt enkelt.

Rättelse (6 kap. 23 § högskoleförordningen)

Ifall du anser att examinator felräknat dina poäng eller skrivit fel eller dylikt bör du istället begära rättelse av betygsbeslutet (6 kap. 23 § högskoleförordningen).

Slutsats

Jag rekommenderar att du begär omprövning (alternativt rättelse) på grund av ditt felaktiga betyg. Du kan inte få ett sämre betyg på grund av en omprövning och du kan begära en omprövning så många gånger du vill, dock lär beslutet inte ändras vid en andra omprövning om du inte tillägger mer information.

Omprövningsförfarandet (och rättelseförfarandet) skiljer sig mellan olika lärosäten, så jag rekommenderar på att du googlar på omprövning och namnet på ditt lärosäte, alternativt att du kontaktar din institution för mer information om hur du ska gå till väga.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och lycka till!

Tim AxellRådgivare