Omfattas hot om skadeståndsanspråk av brottet "olaga hot"?

Hej,

Jag försöker tyda

""

Om någon med sådan verkan utövar tvång genom hot att åtala eller ange någon annan för brott eller att lämna menligt meddelande om någon annan, döms också för olaga tvång, om tvånget är otillbörligt.

""

ur brottsbalken kap 4 § 4.

Räknas hot om skadeståndskrav som "hot att åtala"? Eller syftar åtal endast på åtal om brott?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du väcker talan i allmän domstol görs detta genom att du sänder in en stämningsansökan till domstolen. När åklagare (eller målsägande i vissa fall) skickar in en stämningsansökan till domstolen för att inleda ett brottmål kallas det för att väcka åtal, rättegångsbalken 45 kap 1 §. Åtal väcks alltså enbart i brottmål.

Ett mål som rör skadeståndsanspråk mot en annan person kallas för civilmål eller tvistemål. Ett sådant mål inleds genom en "vanlig" stämningsansökan och inte genom att väcka åtal. I och med detta drar jag slutsatsen att lagstiftaren med sin skrivelse inte syftar till att brottet olaga hot även ska omfatta hot om att rikta skadeståndsanspråk mot någon annan, utan enbart hot om att just åtala.

Jag hoppas att du har fått din fråga besvarad!

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare