Omfattas en anställd delägare av LAS?

Hej,

Jag har två frågor som jag funderar kring och det är gällande förhållandet ägare och anställd i bolag vs LAS.

Omfattas delägare i ett bolag som också är anställd av LAS, eller står de utanför? Om ja skulle det innebära att om ägaren och en till har samma tjänst och det råder arbetsbrist så skulle den personen som inte har något ägande i bolaget kunna sägas upp även om personen i fråga varit längre anställd än personen som är delägare?

Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är viktigt att skilja på aktieägande i ett bolag och anställning i ett bolag. Regler om anställningstrygghet påverkas inte av huruvida någon äger aktier i bolaget eller inte. Istället är det lagen om anställningsskydd (LAS) som tillämpas fullt ut.

Bestämmelserna i LAS gäller dock inte för alla (se 1 § LAS). Från lagen undantas bland annat arbetstagare som med hänsyn till arbetsuppgifter och anställningsvillkor får anses ha företagsledande eller därmed jämförlig ställning. Avgörande för bedömningen huruvida någon anses inneha en sådan ställning är hur företagsledningen har organiserats och utövats i praktiken. Svaret är beroende av hur stort företaget är. Typiskt sett är det enbart VD, vice VD och eventuellt självständiga chefer för större verksamhetsgrenar som innehar en sådan ställning.

Jag kan dessvärre inte uttala mig om huruvida delägaren i ditt fall anses ha en företagsledande ställning. Har delägaren en sådan ställning omfattas delägaren inte av bestämmelserna i LAS. Detta innebär att en arbetstagare, vid en eventuell arbetsbrist, kan sägas upp trots att denne varit anställd en längre period än delägaren. Visserligen framgår det av din fråga att du och delägaren besitter samma tjänst vilket torde innebära att ni båda antingen omfattas, eller inte omfattas av LAS.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Christoffer TolfRådgivare