Omfattar kulturskolor skollagens bestämmelser

Omfattas eller berörs den kommunala kulturskolan av skollagen (2010:800)?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skollagen omfattar bestämmelser om skolväsandet och de utbildningar som är inom det allmänna och privara, 1 kap. 1 § skollagen.

Lagen omfattar kommuners resursfödelningar (8 b § Skollagen). Bolag eller föreingar där kommunen äger eller har ett rättsligt inflytnade över ska omfattas av skollagen (2 ka. 6 § Skollagen). Men det finns även andra lagar/ förordningar så som "förordning (2007:1436) om statsbidrag till kulturell verksamhet i skolan" som kan omfatta just den kulturella verksamheten allt mer.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Skulle du ha fler frågor är du välkommer åter till oss på Lawline!

MVH

Nelly StarkengrenRådgivare