Om uppehållstillstånd vid nyetablerad anknytning

Jag vill ta hit min Filippinska flickvän. Jag bor i en 1a men kravet är att jag bor i en större lägenhet.

Vi har inte ansökt ännu. Är det ett krav att man har träffats fler gånger än en?

Jag har tänkt att besöka henne nästa år. Men eftersom det är billigare och enklare att jag bor i min 1a Tills hon får uppehållstillstånd som det kan handläggas om i två år eller mer.

Så är det ju bättre att jag bor i den än att jag har ett dyrare boende.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag antar att du är svensk medborgare. Det din flickvän skulle kunna få uppehållstillstånd baserat på i detta fall är sin anknytning till dig.

Din flickvän kan få uppehållstillstånd i Sverige om ni planerar att bli sambos, vilket det verkar som att ni planerar i ert fall.

Det finns inget strikt krav på hur etablerad er kontakt ska vara. Alltså borde ett uppehållstillstånd kunna godkännas trots att ni bara har setts en gång, det måste ju dock kunna förefalla som troligt att ni faktiskt ska bli sambos eller ingå äktenskap. I sådana här frågor brukar man se till om förhållandet kan anses vara seriöst, man vill undvika så kallade skenäktenskap.

Som du tycks ha koll på har försörjningskraven på anknytningspersonen (anknytningspersonen är du) ökat under år 2016. I den nya lagen om tillfälliga begränsningar av rätten att få uppehållstillstånd i Sverige (se här) står det att du ska kunna försörja både dig och din flickvän samt ha en tillräckligt stor bostad åt er båda, se 9 §. Migrationsverket har meddelat att en lägenhet för två vuxna är tillräckligt stor om den har kök, vardagsrum och minst ett sovrum.

Du har rätt i att handläggning av ärenden som detta kan ta lång tid. Därför har du ju även en poäng i att det kan kännas onödigt för dig att flytta redan nu. I rättspraxis från migrationsöverdomstolen (se här) diskuterades kravet på bostad och det ansågs räcka att det vid en prognos framstod som sannolikt att en tillräcklig bostad är ordnad för ett år framöver. Du bör alltså ha ordnat en bostad som är redo att flytta in i, men du behöver inte flytta in innan uppehållstillståndet beviljas. Det kan inte skada att påminna om att det är upp till dig att visa att du uppfyller försörjningskraven.

Era chanser bör alltså vara goda såvida ert förhållande kan anses vara seriöst och du kan visa att du har tillgång till en tillräckligt stor bostad.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!

Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare