Om smygfotografering och bild på annans trädgård

Hej jag vill fråga om det är lagligt att fota från väg in på en annans trädgård?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som huvudregel kan du tänka att du får fota vad som helst på allmän plats. Det innebär att du har rätt att fota en väg trots att en annans trädgård syns på bilden. En annan sak är att du inte har en ovillkorlig rätt att fota inuti personens hus.

Det du bör hålla i åtanke är även att det finns ett brott om smygfotografering. Brottet begås genom att ett foto tas på en person (utan dennes samtycke) i en privat miljö, t.ex. på toaletten eller i ett omklädningsrum. För att du ska göra dig skyldig till brott måste dock din avsikt ha varit att fota personen på ett sådant sätt och ifall du tar en bild på vägen och en person i en sådan miljö råkar finnas med på bilden faller det troligtvis inte under brottets tillämpningsområde.

Slutsats: Det är tillåtet för dig att fota en väg trots att en annan persons trädgård finns med på bilden. Huvudregeln är att du har rätt att fota vad och vem du vill på allmän plats.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare