FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/08/2021

Om sambo ej vill lämna fastigheten

Min sambo sedan 25 år och jag ska bli Särbos

Han ska flytta till annan ort till sin dotters hus

Detta fick jag veta av honom i juni

Det är ok eftersom vår relation är förbi

Jag äger huset vi har inga gemensamma barn

Men nu är problemet att han inte flyttar

Vad gör jag för att bli av med honom ????????Han är lätt dement och svår att prata med

Sonja

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag hade gett dig rådet att försöka få kontakt med hans dotter om du inte redan har det för att göra det så smärtfritt som möjligt för alla parter. Alternativt om du har möjlighet att köra/resa med honom till den andra orten. Om du eller hon inte vill gå tillväga på det sättet blir det ju i sista hand att tillkalla polis för att avlägsna honom från fastigheten, men eftersom ni fortfarande vill ha en relation så hade gett dig rådet att vända dig till hans dotter och att dottern och din sambo får hitta en gemensam lösning på hur han ska flytta dit.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Jessica SarhedeRådgivare