Om någon i en video anklagar mig för ett klandervärt beteende som inte stämmer och sedan sprids videon vad gör man sig skyldig till för brott?

Hej. Jag har fått meddelande av en tidigare vän som har fått höra och se en video av mig där jag blir påhoppad och anklagad för att vara pedofil, han har fått höra via andra personer om detta samt fått se en video, den aktuella händelsen inträffade för vad jag kan minnas 2 år och ärendet las ner hos polisen, jag är inte dömd för något och jag har försökt gå vidare och försökt glömma allt, detta har skadat mig så att jag tror att vissa av minna sk. vänner har kontakt arbeten jag sökt och pratat med arbetsgivare att inte anställa mig p.ga detta, samt att de prata runt bland andra människor och visat upp denna video. Kan jag på något sätt söka och få hjälp med detta? Kan jag stämma dessa personer?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras framför allt i brottsbalkens bestämmelser om förtal.

Vilka regler är aktuella i din situation?

I din situation framgår det att det är ett tydligt fall av förtal framför allt i den situationen att man kontaktat arbeten du sökt men även att man spridit informationen till andra människor.

För att det ska vara fråga om förtal krävs det följande (5 kap. 1§ BrB):

  1. Man pekar ut någon, i det här fallet dig
  2. Man utpekas som brottslig, klandervärd i sitt levnadssätt eller att man lämnat uppgift som är ägnad att utsätta dig för andra missaktning

Vad innebär bestämmelserna i din situation?

Ur din situation tolkar jag det så som att du utpekas antingen genom att man går till arbetsgivarna och sprider videon eller i allmänhet sprider videon vidare. Brottet som sådant är att anse som fullbordat så fort en uppgift har kommit till tredje mans kännedom och att lämna uppgiften kan ske genom att sprida uppgiften eller att man själv framställer den. Vidare framgår det för mig som möjligt att det är fråga om att man lämnar/sprider uppgift som är ägnad att utsätta dig för arbetsgivares och andra missaktning.

Utgångspunkten för bedömningen om en lämnad uppgift är ägnad att ge upphov till andras missaktning framgår av praxis vara den sociala värderingar som finns på din ort och inom din samhällsgrupp (NJA 2003 s.567). Utgångspunkten är alltså från ditt perspektiv (NJA 2014 s. 808). Det framgår så som tydligt att eftersom du utpekas som pedofil och det skadar din förmåga i allmänhet att ex söka jobb eller ditt ansedde uppfylls rekvisiten!

Det är här också viktigt att det finns en ansvarsfrihetsgrund som säger att om man är skyldig att uttala sig eller om det är försvarlig med hänsyn till omständigheterna och man visar att man hade skälig grund för att tro att uppgiften var sann ska han ej dömas för ansvar (5 kap. 1§ 2 st. BrB). Av din fråga framgår det dock inte som att dina vänner har en skyldighet att uttala sig hos ex. dem du söker arbete hos. Vidare kan jag inte bedöma om dem haft skälig grund att bedöma uppgiften som sann utan att se videon och ha en större överblick över situationen men man uppfyller vad jag förstår från din fråga inte alla rekvisiten för att undantaget ska vara tillämpbart.

Sammanfattningsvis

Vad innebär då detta för dig? Eftersom det är tydligt någon sprider uppgifter om dig till eventuellt framtida arbetsgivare och vänner att du är pedofil genom en video där du anklagas för att vara pedofil uppfyller man kraven för att kunna dömas för förtal. Framför allt om det är det enda underlaget man har för en sådan grov anklagelse och du som du säger inte blivit åtalad eller dömd för något sådant brott. Förtalet i detta fallet är således brottsligt och det är därmed fullt möjligt att anmäla detta till polisen!

För att du så ska kunna gå vidare med en anmälan som bör leda till stämning måste du kunna peka ut någon som sprider uppgiften ex. din kompis om så är fallet. Kan du göra detta är det fullt möjligt att rikta en anmälan mot denna som utifrån så som jag kan bedöma din situation bör leda till stämning. Det är dock åklagaren som bestämmer om denne vill gå vidare med åtal även om det är möjligt för dig själv att gå vidare med åtal. Det ska sägas att om åklagaren inte väcker åtal och du väljer att gå vidare med åtal själv kan detta bli en dyr process.

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte att höra av dig med följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare