Om min mors äldste son blev bortadopterad, har då hans dotter arvsrätt efter min mor?

Hej! Jag har en fråga om arv då min mor nyligen dog. Hon var född i Finland men flyttade till Sverige på 60-talet och är även svensk medborgare. Mamma hade 5 barn och två av barnen blev kvar i Finland. Äldsta sonen blev bortadopterad 1949 och han dog för några år sedan men han efterlämnade en dotter. Min fråga är om dottern till äldste sonen är arvsberättigad eller inte i och med han blev bortadopterad.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om vilka personer som är arvsberättigade och regleras i ärvdabalken (ÄB). En del av svaret på din fråga regleras också i föräldrabalken (FB). Jag tolkar din fråga som att du vill veta om din mors barnbarn har rätt att ärva din mor, om hennes far, dvs den äldsta sonen, själv var bortadopterad.

Inom svensk rätt så är huvudregeln att det endast är barn, barnbarn, föräldrar, syskon, syskonbarn samt far- och morföräldrar som är arvsberättigade (ÄB 2 kap. 1-3 §§). Eftersom den äldsta sonen är bortadopterad så anses denne inte längre som din mors barn i rättslig betydelse. Så även om din mor är den äldste sonens biologiska mor, så är hon inte längre sonens mor rättsligt sett.

På grund av att den äldsta sonen då inte är att anse som din mors barn i rättslig betydelse, så har han inte heller arvsrätt (FB 4 kap. 8 § och ÄB 2 kap. 4 §). Eftersom sonen inte längre har arvsrätt, så innebär det att hans dotter inte är arvsberättigad på grund av att hon inte ses som ett barnbarn till din mor i rättslig betydelse.

Så för att sammanfatta, så är dottern till äldste sonen inte arvsberättigad efter din mor. Detta eftersom sonen blev bortadopterad.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare