Om min make går bort och jag en tid senare också går bort, hur skulle arvet fördelas mellan mitt särkullbarn och våra två gemensamma barn?

Hej, jag är gift och vi har två gemensamma barn, dessutom har jag ett barn från ett tidigare äktenskap. Jag undrar vad som gäller vid arv om min make går bort före mig. Ärver jag honom och därefter alla mina tre barn (som i dag är vuxna) till lika delar vid min bortgång? Vi har i dagsläget inget testamente skrivet och det är delvis därför jag undrar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i ärvdabalken (ÄB) och därför får vi kika där.

Huvudregeln i svensk rätt är att det först och främst är en arvlåtares bröstarvingar (barn, barnbarn, barnbarnsbarn) som ärver denne (ÄB 2 kap. 1 §). Så om din man skulle gå bort så är huvudregeln att era två gemensamma barn delar lika på hans kvarlåtenskap. Däremot har ju varje huvudregel ett undantag och så är fallet även här.

Undantaget är att du i form av efterlevande maka har rätt till din makes kvarlåtenskap framför era gemensamma barn, dock ärver du denna kvarlåtenskap med fri förfoganderätt (ÄB 3 kap. 1 §). Att du ärver din make med fri förfoganderätt innebär att du får förfoga över arvet under din livstid men att du inte får testamentera bort egendomen eller genom gåva minska arvet i väsentlig mån. Så när din make går bort så ärver du hans kvarlåtenskap. Era gemensamma barn får ut sina lika arvsandelar när du sedan går bort (efterarv) (ÄB 3 kap. 2 §), vilket jag kommer att förklara närmare i nästa stycke.

När du senare går bort får era två gemensamma barn ut sina arvsandelar som de hade rätt till vid din makes bortgång allra först. Det som återstår av din kvarlåtenskap efter att dina två gemensamma barn fått ut sina andelar, delar alla dina tre barn på (era två gemensamma barn + ditt särkullbarn).

Så för att sammanfatta, ärver du din make med fri förfoganderätt när han går bort eftersom du är efterlevande maka (enligt undantaget). När du sedan går bort, får era gemensamma barn ut sina andelar som de egentligen skulle haft vid din makes död. Resterande del av din kvarlåtenskap delar ALLA dina tre barn lika på (enligt huvudregeln). Först och främst får alltså era gemensamma barn ut sitt efterarv efter sin fader, och sedan delar era gemensamma barn och ditt särkullbarn på det som återstår av din kvarlåtenskap.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare