Om man får sjukersättning, kan man då prova på att arbeta utan att bli av med den?

Om man har sjukpension? ? Kan man prova o jobba utan att bli av med den? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om hur det blir när en person vill prova på att jobba (förvärvsarbeta), och hur det då fungerar med sjukpensionen (sjukersättningen), om denne får ha den kvar eller ej. Svaret på din fråga finns att hitta i socialförsäkringsbalken (SFB), och då främst i 36:e kapitlet.

Det som man måste göra om man vill prova på att förvärvsarbeta, och om man samtidigt erhåller sjukersättning, är att man måste ansöka om vilande ersättning hos Försäkringskassan (SFB 36 kap. 10 §). Först och främst är det bra att veta att man måste ha haft erhållen sjukersättning i minst ett år för att man ska kunna förvärvsarbeta med vilande sjukersättning. En person kan få vilande sjukersättning i högst 2 år (SFB 36 kap. 14 §).

Det som händer när du ansöker om vilande ersättning och ditt beslut bifalles, dvs att du får rätt till vilande ersättning, är helt enkelt att din sjukersättning tillfälligt inte betalas ut till dig, men du har fortfarande rätt till den (SFB 36 kap. 11 §). Skulle man inte klara av att förvärvsarbeta så får man givetvis tillbaka ersättningen, men detta sker också efter en ansökan.

Beroende på hur mycket en person arbetar, så förklaras storleken på den vilande ersättningen baserat på det (SFB 36 kap. 12 §). För att underlätta detta så ska jag illustrera med ett exempel nedan.

Exempel:

A får sjukersättning för att denne fått en handskada, och ansöker efter 13 månader om vilande ersättning hos Försäkringskassan för att denne vill prova på att arbeta igen. A planerar att jobba 75 % med ett arbete som kräver användande av händerna, därför beslutar Försäkringskassan att 75 % av A:s sjukersättning ska förklaras vilande.

Så för att sammanfatta, så kan man prova på att jobba trots att man erhåller sjukersättning, en ansökan till FK måste bara skickas in i sådana fall. Glöm ej att man måste ha erhållit sjukersättningen i minst 12 månader innan det går att ansöka om vilandeförklaring av ersättningen. Blanketter för att ansöka om vilandeförklaring av ersättning hittar du här och upphävande av vilandeförklaring av ersättning hittar du här.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare