FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt29/11/2018

Om jag ger mina barn en fastighet i gåva, kan de ge tillbaka den senare?

Hej

Jag och min fru flyttade utomlands för sex år sedan och i samband med det fick våra barn en fastighet i gåva av oss som de erhöll lagfart för.

P.g.a ändrade förhållande för oss så flyttar vi tillbaka till Sverige nästa år och i samband med det vill våra barn genom gåva ge tillbakafastigheten till oss.

Fråga : finns det något hinder för det.

Tacksam för svar

Vi är året ut skatteskrivna i annat land, därav har vi inga personuppgifter ( utvandrad )

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Allmänt om gåvor och beskattning
I Sverige är gåvor skattefria enligt 8 kap 2§ Inkomstskattelagen (IL). Dock övergår gåvogivarens skattemässiga situation över på gåvomottagen i enlighet med den s.k. kontinuitetsprincipen, 44:21 IL. Kontinuitetsprincipen innebär att om gåvogivaren har en skatteskuld kopplat till gåvan så kliver mottagaren in i dennes ställe. När det kommer till fastigheter blir mottagaren tvungen att betala eventuell vinskatt på fastigheten vid en försäljning.

Det finns tre kriterier för att en överlåtelse ska betraktas som en gåva.

1) Det måste röra sig om en förmögenhetsöverlåtelse

2) Överlåtelsen måste vara frivillig.

3) Gåvan måste vara benifik, d.v.s. ingen motprestation från gåvomottagaren.
- Att ta över ett lån kan betraktas som en motprestation från mottagaren. Dock när det kommer till fastigheter betraktas överlåtelsen som benifik om motprestationen (lånet) understiger taxeringsvärdet.

Svar på din fråga
Det finns inget i lagen som uttrycker att man inte får ge tillbaka en gåva. Enligt mig finns det inga hinder för er att överlåta fastigheten som en gåva. Jag rekommenderar att ni kontaktar lantmäteriet om ni har ytterligare frågor berörande själva överlåtelsen.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare