FrågaKÖPRÄTTÖvrigt28/04/2018

Om hävning av köp av raskatt som fick avlivas pga sjukdom efter köpet

Köpte en raskatt av en uppfödare som ej är registrerad. Vilket kan anses som en hobby. Vi tog katten till en veterinär för undersökning och det visade sig att katten var allvarligt sjuk som den har fått innan leveransen enligt vetrinärens utlåtande och fick avlivas. Detta borde anses som ett dold fel men går inte under konsumentköplagen. Hur ska jag gå tillväga? Det finns i journalen från veterinären att katten var sjuk innan leverans. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

När en köpt något som är lös egendom (djur räknas som det enligt lagen) finns två olika lagar som kan bli aktuella beroende på omständigheterna. Det är köplagen (KöpL), eller konsumentköplagen (KKöpL).

Skillnaden mellan KöpL och KKöpL

Som jag förstår din fråga har du gjort bedömningen att det inte handlar om ett konsumentköp enligt KKöpL på grund av att uppfödaren inte är registrerad. Det är däremot inte avgörande för frågan om det gäller konsumentköp eller ej.

KöpL gäller för köp mellan två privatpersoner eller två näringsidkare. KKöpL gäller för köp mellan näringsidkare och privatperson. En näringsidkare är någon som handlar för sin verksamhets skull. Även en hobby kan räknas som en verksamhet och gränsdragningen är svår ibland.

Eftersom du skriver att säljaren är en uppfödare av raskatter, så tror jag att det finns en hög sannolikhet att det rör sig om en näringsidkare och ett konsumentköp. Om säljaren föder upp raskatter, planerar för att få kullar upprepade gånger och regelmässigt säljer kattungarna, så rör det sig om en näringsidkare. Med förutsättning att du köper katten som privatperson skulle det alltså vara fråga om ett konsumentköp enligt KKöpL.

Om uppfödaren bara har fått en kull och någon enstaka unge, utan att det varit del i någon pågående verksamhet (registrerad eller ej) så är det inte fråga om en näringsidkare. Köper du katten som privatperson då, så gäller KöpL istället. Skulle uppfödaren räknas som en näringsidkare enligt villkoren i förra stycket och du själv köper katten som en del i en verksamhet för uppfödning av katter gäller också KöpL.

Fel enligt köplagen (KöpL)

Om det är KöpL är det viktigt att tänka på att innehållet i ert köpavtal gäller före reglerna i den här lagen. Fel i KöpL regleras i 17 §.

Kattens sjukdom ska ses som ett fel om sjukdomen inte på något sätt omnämnts i avtalet genom någon friskrivning från säljarens sida. (KöpL 17 § 2 st 1 p). Sjukdomen kan dessutom ses som ett fel då du som köpare inte rimligen kan förvänta dig att katten ska bära på en sådan sjukdom som gör att den måste avlivas. (KöpL 17 § 3 st)

Hur du ska gå till väga enligt KöpL

Det du behöver göra är att reklamera varan, alltså höra av dig till uppfödaren och berätta vad som hänt. Det går att göra både muntligen och skriftligen. Du kan med fördel göra detta skriftligen för att ha bevis längre fram om det skulle behövas. Reklamationen ska göras inom skälig (rimlig) tid, och du förlorar rätten att reklamera om du väntar 2 år (om inte avtalet anger annat), KöpL 32 §

Du bör få häva köpet eftersom felet på varan var av väsentlig betydelse och säljaren rimligen inser det, KöpL 39 § 1 st. För att få göra detta krävs dock att du reklamerar inom skälig (rimlig) tid, så gör det så snabbt som möjligt.

Fel enligt konsumentköplagen (KKöpL)

Den regel i KKöpL som hanterar fel på varan är ganska lik den i KöpL. Det finns två relevanta skillnader värda att nämna.

Sjukdomen utgör ett fel om den avviker från det du som köpare har kunnat förvänta dig att bli upplyst om, KKöpL 16 § 3 st 2 p. Rimligen kan du som köpare förvänta sig att bli upplyst om kattens hälsotillstånd.

Varan är också felaktig om den avviker från det du som köpare har kunnat förvänta dig, KKöpL 16 § 3 st 3 p.

Även om uppfödaren skulle hävda att katten säljs i "befintligt skick" eller någon annan allmänt hållen friskrivning är den att betrakta som felaktig om den är i sämre skick än du som köpare kunnat förvänta dig med hänsyn till pris och övriga omständigheter. Det här innebär till exempel att om säljaren kanske reserverat sig för ärftliga sjukdomar och meddelat att avelskatterna burit på sådana gener, så är det ett ganska konkret förbehåll som kan göra det svårt för dig att möta framgång med reklamation, KKöpL 17 § 1 st.

Hur du ska gå till väga enligt KKöpL

Precis som enligt KöpL är det första du ska göra att reklamera varan. Detta måste göras inom skälig (rimlig) tid. Det ska alltid anses ha gjorts i tid om det görs inom 2 månader från att köparen märkt eller borde ha märkt felet, KKöpL 23 § 1 st. Om reklamationen inte görs inom 3 år efter att du mottagit katten, förlorar du rätten att reklamera.

Säljaren ska svara för felet om det funnits vid tidpunkten för leverans, även om det visat sig först senare, KKöpL 20 § 1 st. Med stöd av ett utlåtande från veterinären kan du alltså hävda detta.

Hävning kan göras om felet var av väsentlig betydelse för dig som köpare, och det bör inte bli några problem att argumentera för det i ditt fall, KKöpL 29 §.

Råd och sammanfattning

Det första du behöver göra är att reklamera köpet hos uppfödaren. Gör detta skriftligt och berätta vad som hänt. Skicka med ett skriftligt utlåtande från veterinären som styrker att katten redan hade sjukdomen vid leveransen. Begär att få häva köpet.

Konsumentköplagen (KKöpL) gäller om uppfödaren fött upp katterna och sålt dem som en del i sin näringsverksamhet. Köplagen (KöpL) gäller om det är en person som utanför näringsverksamhet sålt katten.

Fel i KKöpL regleras i 16 §. Du reklamerar med stöd av KöpL 23 §, detta måste du göra inom skälig (rimlig) tid. Reklamationen har alltid gjorts i tid om den görs inom 2 månader. Efter 3 år går reklamationsrätten förlorad.

Eftersom felet var av väsentlig betydelse då du till och med behövde avliva katten kan du häva köpet med stöd av KKöpL 29 §.

Fel i KöpL regleras i KöpL 17 §. Du reklamerar inom skälig tid med stöd av KöpL 32 §. Hävning görs med stöd av KöpL 39 §.

Jag hoppas att detta gett dig tillräckligt med vägledning, annars får du gärna ställa en ny fråga.

Med vänlig hälsning,

Beatrice KrigRådgivare