Om giltighet av parkeringsböter där fel fabrikat är angivet

Hej!

Jag har fått parkeringsböter med rätt registreringsnummer men fel bilmärke. Det står Volvo och jag har en Audi. Gäller boten då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Parkeringsböter, som det heter i vardagligt tal, innebär juridiskt att det rör sig om parkeringsanmärkning eller kontrollavgift.

Parkeringsanmärkning

En parkeringsanmärkning innebär att du har stannat eller parkerat ditt fordon mot de bestämmelser som gäller på gatumark. Parkeringsanmärkningar på kommunens gator regleras i felparkeringsavgiftslagen.

När en parkeringsanmärkning innehåller uppenbara fel, t.ex. att fordonsfabrikatet är felaktigt, kan du bestrida anmärkningen eller ansöka om rättelse hos polismyndigheten, vilket måste ske inom sex månader, enligt 8 och 9 § § felparkeringsavgiftslagen. Du kan läsa mer om hur du går tillväga på Polisens hemsida om parkeringsanmärkningar här. Troligtvis kommer den anses vara ogiltig, även om bilen är fotad.

Tänk dock på att du måste betala parkeringsanmärkningen, även om du tänker bestrida eller överklaga. Om ditt bestridande godkänns får du tillbaka avgiften.

Kontrollavgift

Om det istället rör sig om en kontrollavgift, vilket kan fås på tomtmark, är den vanligaste uppfattningen att felet inte gör kontrollavgiften ogiltig. Anledningen till att parkeringsvakterna uppger reg.nr på en kontrollavgift är att det tidigare inte togs foton. Att bilmärket passade ihop med registreringsnumret var då ett sätt att kontrollera att det inte blev fel registreringsnummer och därmed fel ägare som drabbades av kontrollavgiften.

Det kan även hända att boten automatiskt tas bort av parkeringsbolagets system för att fabrikat och registreringsnummer inte passar ihop. Därför kan det vara värt att vänta på att en påminnelse skickas hem.

Det är inte heller omöjligt att parkeringsbolaget tar bort kontrollavgiften om du klagar med hänvisning till att du inte äger någon bil med av ett sådant märke som de har bötfällt.

En kontrollavgift bestrider du hos bolaget som utfärdat avgiften. Det är dock svårt att förutspå vilka chanser du har att vinna i en eventuell tvist. Denna tvist kommer inte att hamna hos tingsrätten förrän du överklagar det beslut du får av företaget.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare