Om fakturan inte stämmer

Hej.Jag la ner mitt företag i juni 2018.Jag hade ett "häng avtal" med FORA och efter många försök lyckades jag säga upp avtalet hos dom.Enligt överenskommelse skulle dom skicka en slutfaktura (slutavverkning) och enligt den fick jag 2500 kr tillbaka.Veckan efter skickar dom en ny faktura på 27 000 kronor och deras förklaring var att dom "glömde"bort påföra hrf avgifter sedan 2010.Tacksam för hjälpen.

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att din fråga inte är tillräckligt specificerad och inte innehåller tillräckligt med uppgifter för att kunna utföra en mer omfattande bedömning kommer jag att ge dig lite generella råd på hur du kan gå tillväga för att lösa ditt problem.

Begär en specificerad faktura

Jag tolkar det som att du anser att du fått en faktura som på något vis är att anses som inkorrekt. För att kunna ta ställning till fakturan och på så sätt försäkra dig om vad fakturan avser kan du begära att FORA skickar en specificerad faktura till dig. Genom detta kan du ta ställning till huruvida du bör bestrida fakturan eller inte.

Att bestrida en faktura

Om du anser att fakturan inte stämmer – antingen för att du inte anser dig vara skyldig pengar gentemot motparten eller för att fakturan är på fel summa – så bör du bestrida den. Detta genom att kontakta den som skickat fakturan, i detta fall FORA, och tydligt ange dina uppgifter, vilken faktura det gäller och att fakturan bestrids i sin helhet eller till viss del. Även en förklaring till varför fakturan bestrids bör bifogas. Tänk också på att spara en kopia av bestridandet för att ha bevismaterial om frågan skulle gå till domstol.

Har du fler juridiska funderingar? Du är alltid varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare