Om ett särkullsbarn avstår från att kräva ut sin arvslott när föräldern avlider har barnet då rätt till arv när styvföräldern avlider?

Om vi ber vårt särkullbarn att inte kräva ut sin arvslott efter sin far,har han då rätt till arv tillsammans med sina halvsyskon (mina biologisla barn) den dag då jag avlider?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om ert särkullsbarn har rätt till arv tillsammans med sina halvsyskon om barnet inte kräver ut sin arvslott vid sin fars död. I mitt svar utgår jag ifrån att du och fadern är gifta. Regler om arv finns i ärvdabalken.

Särkullsbarn har rätt att få ut sitt arv direkt när föräldern avlider och behöver inte vänta tills styvföräldern dött (3 kap 1 § ärvdabalken). Barnet kan dock avstå från sin rätt till förmån för styvföräldern. Om barnet avstår sin rätt får särkullsbarnet istället rätt till efterarv när styvföräldern avlidit.

Svaret på din fråga är alltså ja. Om särkullsbarnet avstår sin rätt till arv när fadern avlider till förmån för dig så får särkullsbarnet istället ut arvet efter sin far den dag du avlider.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare