FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt14/02/2022

Om barn under 15 år begår brott - vad händer då?

Hej!

Jag undrar om jag är 14 år och kör moppe klass 1 utan am-körkort, om jag på inga sätt stör i trafik och blir stoppad av polis vad händer då? Kan det påverka mig i framtiden, Tex så att jag inte kan skaffa jobb.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är inte tillåtet att framföra ett körkortspliktigt fordon utan att ha körkort för just det fordonet. Brottet som kan bli aktuellt är olovlig körning enligt (3 § lag om straff för vissa trafikbrott).

Däremot blir ett barn i Sverige straffmyndig vid 15 års ålder, vilket framgår av (1 kap. 6 § brottsbalken). Resonemangen bakom detta har varit att människor vid 15 års ålder har uppnått ett någorlunda starkt konsekvenstänk, vilket medför att man vid den ålder uppnår straffmyndighet enligt svensk rätt.

I bakgrundsinformationen anges att du undrar kring konsekvenserna av att köra en moped klass 1 utan att inneha AM-körkort. Detta rekommenderas inte, mot bakgrund av att agerandet är brottsligt och kan rubriceras som brottet olovlig körning.

Att du inte uppnått straffmyndighetsåldern (15 år) innebär dock att du inte kan hållas straffrättsligt ansvarig. Däremot kan en utredning göras enligt lagen om särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare. Denna utredning kan medföra att sociala myndigheter kan fatta beslut om åtgärder, exempelvis stöd- och vårdinsatser.

Avslutningsvis, avråder jag dig från att framföra fordonet utan att inneha körkortsbehörighet för det. Även om straffmyndighetsålder inte uppnåtts, så kan agerandet resultera i andra konsekvenser, som stöd- och vårdinsatser. Att du inte inte tänkt störa trafiken har ingen betydelse för dessa frågor.

Varmt välkommen vid fler funderingar!

Rijad TrubljaninRådgivare