Om återkallelse av permanent uppehållstillstånd

Min äktenskap är riktigt jag menar detta är orginalt. Och vi har nyligen fått ett barn. Men vi både kämpar mycket i vårt äktenskap. Vi vill att skilja med varandra och det är därför jag frågade om min PUT, eftersom jag har bott här i Sverige för mer än 4 år.så i sådana fall , jag är helt förvirrad om min uppehållstillstånd. Min frus fadern har hotat mig att han kommer att ta min PUT. snälla hjälp mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ditt personliga uppehållstillstånd (PUT) har beviljats utifrån de uppgifter du lämnade när din ansökan gjordes. Ditt PUT kan återkallas vid vissa tillfällen, nämligen:

- Om du agerat under falsk identitet eller uppgett falska uppgifter som legat till grund för beviljande av ditt PUT

- Om du begår en brottslig handling och en domstol beslutar om utvisning, eller
- Om du flyttar från Sverige utan att underrätta Migrationsverket

En skilsmässa i sig är alltså inget som kan ligga till grund för återkallande av ditt PUT. Din frus far kan inte heller återkalla ditt PUT.

Om du vill läsa vidare om ämnet rekommenderar jag dig att gå in på Migrationsverkets hemsida.

Hoppas att du fått svar på din fråga! Om du har några andra frågor är du välkommen att återkomma.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare