Om arvsrätt och testamente i samboförhållande

Jag och min sambo ska skriva ett testamente där vi vill att hälften av hans tillgångar ska tillfalla mig vid hans bortgång. Han har ett vuxet barn sen tidigare. Vi har inga gemensamma barn och jag har inga egna.

Jag undrar om vi kan skriva ett testamente där det står att hela kvarlåtenskapen ska tillfalla mig med fri förfoganderätt? Vad innebär detta? När jag avlider vem har då arvsrätten? Jag vill att mitt arv då ska gå till mina bröstarvingar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att ni vill att hälften av din sambos kvarlåtenskap ska tillfalla dig. I så fall bör ni inte skriva i testamentet att hela din sambos kvarlåtenskap ska tillfalla dig. Begreppet "fri förfoganderätt" betyder att du inte genom testamente kan förfoga över egendomen som tidigare tillhört din sambo. Du får däremot pantsätta, sälja, ge bort eller på annat sätt förbruka egendomen.

Regler om arvsrätt hittar du i ärvdabalken (ÄB). När en person avlider kommer kvarlåtenskapen att tillfalla den avlidnes barn, eller bröstarvingar (2 kap. 1 § ÄB). Näst på tur står den avlidnes föräldrar eller, om de inte är vid livet, den avlidnes syskon (2 kap. 2 § ÄB). Har ett syskon avlidit fördelas arvet mellan dennes barn. Eftersom du inte har några egna barn kommer dina föräldrar alltså att ärva dig. Är dina föräldrar avlidna fördelas arvet istället mellan dina syskon. Reglerna gäller dock inte den egendomsmassa som du innehar med fri förfoganderätt, dvs det som tillfallit dig genom testamentet. Detta kommer istället tillfalla din sambos barn i efterarv.

Sammanfattning

När du avlider kommer den egendom som tillfallit dig genom testamentet att ärvas av din sambos barn. Eftersom du inte har några egna barn finns det enligt lagens terminologi inga bröstarvingar. Resterande kvarlåtenskap kommer att ärvas av dina föräldrar eller syskon. Om du vill att även denna del av kvarlåtenskapen ska ärvas av din sambos barn kan du bestämma det i ett testamente. Vill ni istället att din sambos barn inte ska ärva något vid din bortgång, bör ni skriva att hälften av kvarlåtenskapen tillfaller dig med "full äganderätt". I det sammanhanget kan det vara värt att nämna att om ett sådant testamente avser mer än hälften av din sambos kvarlåtenskap, skulle det resultera i en s k laglottskränkning. I så fall skulle det innebära att din sambos barn har möjlighet att jämka testamentet och få ut sin laglott direkt.

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare