Om arvinge köper ut barndomshem när ska övriga arvingar lösas ut?

Min bror ska köpa vårt föräldrahem medans mamma lever. Pappa är avliden. Ska han då lösa ut min bror å mig medans mamma lever eller efter hennes död?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Ni kan reglera det köpet hur ni vill, han kan lösa ut er nu innan eller efter din mamma gått bort finns ingen lagregel om det. Om din bror skulle få köpa det nu innan din mamma gått bort, så kommer det att ses som förskott på arv. När din mamma går bort kommer era andelar räknas ut och värdet på huset kommer att räknas av på hans lott, överstiger beloppet hans andel får han ju betala er så att det täcker mellanskillnaden.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare