Om andra möjligheter när banken inte godkänner övertagande av lån för bostad

Hej!

Jag undrar, om jag och min man äger 50% var av en bostadsrätt och han inte har ekonomisk möjlighet att ta över min del av lånet då jag vill sälja lägenheten och han inte vill sälja, hur kan man lösa det, om det ens går på en sådan fredlig väg som möjligt? Andra alternativ också välkomna men helst utan att bli osams.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Detta är inte en lätt situation och lösningen är ofta helt avgörande av vad den bank som ni har lån hos anser. För att kunna ta över ett lån som i er situation måste den övertagande parten kunna bära lånet själv, det vill säga att banken går med på överföringen av lånet. Om banken inte gör det och du vill sälja bostadsrätten så finns det inte så mycket mer att göra än att sälja hela lägenheten tyvärr.

En alternativ lösning är om ni har de ekonomiska medlem kan du ge en tillräcklig summa, t.ex. aktier, till din make i bodelningen, en summa som banken skulle anse räcka som säkerhet. Ett borgensåtagande från din sida för den resterande delen av lånet kanske banken också gå med på, men det kan äventyra dina framtida möjligheter att köpa ny lägenhet. Dessa alternativ är dock beroende av hur mycket du är beredd att gå med på, och er bank.

Om dessa alternativa lösningar inte är tilltalande, eller nekas av banken, är en försäljning av hela lägenheten det enda alternativet. Det finns tyvärr inte fredliga vägar i en sådan situation eftersom ni är båda väldigt beroende av vad banken går med på. Den lösning som ni behöver leta efter är den som är mest ekonomisk hållbar för er båda.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare