FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/04/2019

Olovlig körning

Hej! Jag har en kompis som tog precis en automatkörkort. Och hennes familj har en manuell bil som hon kör ibland.

Hon vet inte vad lagen säger, inte jag heller. Och det blir svårt att förklara henne nånting som jag inte heller vet, då tänkte jag att fråga dig vad lagen säger eller vad konsekvensen blir att köra manuell bil när man har automatkörkort.

Tack så mycket

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din kompis har ett automatkörkort men kör en bil med manuell växellåda gör denne sig skyldig till olovlig körning.

Olovlig körning regleras i lagen om straff för vissa trafikbrott.

3 § säger att olovlig körning ger böter om inte brottet är att anse som grovt. Generellt sätt krävs det ganska mycket för att brottet ska anses som grovt och då kan straffet uppgå till 6 månaders fängelse som mest. Till exempel på omständigheter som talar för grov olovlig körning: den tilltalade regelbundet har blivit straffad för olovlig körning eller haft ett körkort som tidigare blivit återkallat.

I de allra flesta fallen så är dock böter påföljden till olovlig körning. Påföljden bestäms oftast till 30 – 150 dagsböter beroende på omständigheterna i det enskilda fallet. BrB 25:1–2

Angående på hur stora beloppen blir på dagsböterna tas hänsyn till den tilltalades inkomst samt allmänna ekonomiska förhållanden.

Sammanfattning

Det går inte att exakt säga vad påföljden blir, då man tar hänsyn till de specifika omständigheterna i varje enskilt fall. Antagligen blir dock påföljden dagsböter om det inte föreligger omständigheter som gör att brottet är att anse som grovt, då kan fängelse bli aktuellt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare