Olovlig avlyssning?

hej, mitt ex kom hem till mig och vi skulle prata. Jag misstänkte efter ett tag att han hade någon i telefonen eftersom han kollade lite konstigt på fickan. han nekade först men erkände sedan att hans flickvän var i telefonen å lyssnade på vad vi pratade om utan mitt samtycke eller att jag visste om det.

Är detta okej eller olagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga enligt följande: du undrar om din dåvarande pojkväns agerande, det vill säga att spela in erat samtal utan din kännedom, utgör ett brott.

Brottet som skulle kunna aktualiseras i detta fall är olovlig avlyssning, (4 kap 9 a § Brottsbalken). Det krävs att någon med ett tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud (t.ex. en mobiltelefon) i hemlighet avlyssnar någons konversation, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträden där allmänheten inte har tillträde.

Det krävs också att man själv inte deltagit i samtalet som man spelat in. Det innebär alltså att det är ok att spela in ett samtal i vilket man själv deltar.

Så som jag uppfattat din fråga, så pratade ni två. Det är alltså inte brottsligt eftersom kraven för olovlig avlyssning inte är uppfyllda.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Soad GararRådgivare