Olagligt att spruta vatten på någon?

Är det olagligt att spruta vatten på någon?

Jag bor i en lägenhet i närheten av ett populärt ställe där tonåringar ofta möts för att dricka alkohol.

Det spelas väldigt hög musik från epa traktorerna som kör förbi sent på kvällen, samt en och annan gående som spelar musik i sin bt högtalare.

Får jag använda en vattenpistol och skjuta på bilar eller gående som lever om mycket sent på kvällen? Jag vill inte provocera en konflikt utan vill markera.

Korrekt agerande är väll såklart att ringa polisen när någon spelar hög musik nu när detta är olagligt, men känns orimligt att belasta dem för en sådan skitsak

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att besvara din fråga får ledning sökas i brottsbalken (BrB).

Att spruta vatten på individer eller bilar

Att spruta vatten på individer eller bilar kan utgöra brott. Det kan exempelvis utgöra skadegörelse om vattnet skadar t.ex. kläderna på personen eller bilen (BrB 12 kap. 1 §). I första hand är det dock tal om ett eventuellt ofredande.

Det utgör ofredande om man fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt (4 kap. 7 § BrB).

Att spruta vatten på någon är typiskt sett ägnat att kränka personens frid och kan alltså utgöra ofredande.

Angående den höga musiken

De som spelar den höga musiken kan mycket väl begå brott. Från och med 1 juli 2021 fick polisen möjligheten att på plats att bötfälla den som spelar hög och störande musik på allmän plats, till exempel från en bil. Det kan tänkas utgöra förargelseväckande beteende (16 kap. 16 § BrB). Brottet är straffbelagt med böter. Jag rekommenderar dig alltså att ringa polisen istället för att spruta vatten på dem.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Olof FunkeRådgivare