FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt08/08/2017

Olagligt att skriva andras läxor?

Hej,

Om man skriver andras läxor och uppsatser i gymnasie/grundskolenivå för pengar, gör man något olagligt eller är det lagligt? Skatt på allt självfallet, isåfall är det lagligt att göra det och skap ett företag för det ändamålet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det du beskriver är olagligt. Genom att sätta ditt någon annans namn på uppsatser och andra uppgifter som är personligt bedömda så begår du urkundsförfalskning, vilket är kriminaliserat enligt 14 kap. 1 § brottsbalken. Läxhjälpsorganisationer och liknande har regler om hur man ska hjälpa elever utan att göra deras jobb åt dem, annars hade även dessa varit olagliga.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till Lawline nästa gång du har juridiska funderingar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare