Olaga tvång av pojkvän som pushar till samlag med andra män

Jag ingick en relation med någon som jag såg som drömprinsen. Ju längre förhållandet gick och jag flyttade in hos honom så blev han mer och mer kontrollerande och svartsjuk. Trots det ville och pushade han mig att ligga med andra killar... Men när jag kom hem och kände skuld så anklagade han mig. Även om jag inte svarade hans sms under tiden jag var hos den andra killen han var med och valde ut. Jag fick panik när jag var där och bad min sambo att hämta mig, vilket han till en början vägrade. Så jag stack därifrån. För jag ville inte va där,jag kände mig äcklig och tvingad och utnyttjad.

Jag sprang till min bil och låste in mig så jag slapp min sambo och den andra killen med.

Men fick ju såklart mer skit pga det...

Så fortsatte det ca 1 år... om jag inte ville ligga med andra så pressade han om och om igen med alla medel tills jag gick med på det...

Är allt i mitt huvud eller kan jag faktiskt anmäla Honom?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vilken tråkig situation du har varit utsatt för. Vi ska titta på hur det ser ut lagligt. De laghänvisningar jag gör hänför sig till brottsbalken (BrB). Jag förstår inte riktigt om ni fortfarande är tillsammans eller inte, så jag hänvisar till din sambo. Om förhållandet är över ber jag om ursäkt och ber dig att läsa till ett "ex" framför "sambo".

Din sambos tvång är olagligt

Jag menar att din sambos "pushande" om att du skulle ha samlag med andra män kan räknas som olaga tvång (4 kap. 4 § första stycket BrB). Tvång enligt lagen innebär att "genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvinga någon annan att göra, tåla eller underlåta något".

Du skriver att din sambo "pressade [dig] om och om igen med alla medel tills [du] gick med på det". Du skriver också att du "fick (…) mer skit pga [att du låste in dig i bilen när du fick panik]". Beroende på vad "alla medel" och "skit" innebär kan det omfattas av lagen. Om din sambo hotade dig med brottsliga handlingar eller genomförde våldshandlingar om du inte hade samlag med andra män klassas det som brottsligt. Våldshandlingarna kan antingen vara fysiska eller psykiska:

Om han slog dig är det givet att han tvingade dig genom fysisk misshandel (3 kap. 5 § BrB)

För att det ska röra sig om psykisk misshandel krävs det att handlingen påverkar offret medicinskt (3 kap. 5 § BrB). Handlingen kan vara till exempel att förödmjuka eller kränka offret.

En medicinsk effekt kan exempelvis vara en akut stressreaktion. Du skriver att du fick panik, sprang ut till din bil, kände dig äcklig, tvingad och utnyttjad. Jag är inte expert på medicinsk straffrätt, men det låter onekligen som att dina symtom stämmer in på en akut stressreaktion. Din sambos idé om att du skulle ha samlag med andra män är ett typförhållande för makt och dominans där han bestämmer och senare skuldbelägger dig. Det är alltså mycket möjligt att din sambo har utsatt dig för psykisk misshandel.

Ditt samtycke ursäktar inte gärningarna
Det faktum att du gick med på samlagshandlingarna med andra män, alltså ditt samtycke, spelar i så fall ingen roll eftersom det rör sig om misshandel av "normalgraden". Misshandel kan delas upp i tre grader: a) ringa b) av normalgraden c) grov. Man kan samtycka till ringa misshandel, som till exempel är slag med öppen hand. Att utsätta dig för ångest och panikattacker kan inte klassas som ringa misshandel. Dessutom ska vara ett samtycke vara allvarligt menat, ärligt och frivilligt lämnat (24 kap. 7 § BrB). När du skriver att din sambo pushade dig till att göra si och så, är det mycket tveksamt huruvida ditt samtycke är giltigt. Alltså kan din sambos tvång inte ursäktas med ditt samtycke.

Din sambo har utsatt dig för grov kvinnofridskränkning

Du skriver att din sambos tvång pågick under ett års tid. Då kan din sambo ha utsatt dig för grov kvinnofridskränkning (4 kap. 4a § andra stycket BrB). För att uppfylla kraven för brottet krävs det att:

En man och kvinna som har ett äktenskapsliknande förhållande har bott tillsammans
Mannen systematiskt har kränkt kvinnan genom brottsliga gärningar
Exempelvis genom fysiskt våld, psykiskt våld eller olaga tvång
Gärningarna är ägnade att allvarligt skada offrets självkänsla (NJA 2003 s. 144)
Gärningarna är upprepade
Gärningarna utspelar sig inom minst en sexmånaders-period

Baserat på din beskrivning uppfyller din sambos gärningar mot dig samtliga kriterier för grov kvinnofridskränkning. Det tredje kravet, alltså att gärningarna ska skada offrets självkänsla allvarligt, är uppfyllt eftersom din sambo pressade dig, gjorde det mot din vilja och intog själv den dominerande och skuldbeläggande rollen.

Sammanfattning

Som jag tolkar det har din sambo utsatt dig för psykisk misshandel och olaga tvång. Med hänsyn till er relation och tidsrymden kan brotten förmodligen sammanräknas till grov kvinnofridskränkning

Vad du kan göra nu

Du kan absolut polisanmäl din sambo. Du inbillar dig inte. Du kan anmäla honom genom att ringa 114 14 eller att gå till närmaste polisstation. Jag skickar med en översikt om hur processen ser ut efter polisanmälan.

När polisen har fått in anmälan undersöker åklagaren om det finns underlag för att driva åtal i en rättegång. Det finns stöd för dig att få på väg mot och under en rättegång. Likaså finns det många jourtelefonlinjer- och hemsidor som man kan ringa upp till eller surfa till för att prata om det man har blivit utsatt för.

Återigen: vad hemska saker du har blivit utsatt för. Tack för att du vände dig hit – jag hoppas att jag har kunnat hjälpa dig lite grann med det juridiska. Det finns fullt med resurser i samhället som jag har hänvisat till och många fler, som kan hjälpa dig ännu mer. Råd, stöd och framför allt hjälp finns.

Vänliga hälsningar

Caroline HalfvarsonRådgivare