olaga identitetsanvändning

Hej är det olagligt att utge sig för ett annat namn i sociala medier men inte använda någon annans foto?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du är intresserad av att veta detta agerande kan utgöra något brottlsigt.

Detta bör enligt min mening kunna vara olaga identitetsanvändning. Brottet innebär att man använder en annan persons identitetsuppgifter och utger sig för att vara honom eller henne. För att det ska vara brottsligt krävs också att det medför skada eller olägenhet för den vars identitetsuppgifter man har använt (4 kap. 6 b § BrB).

Det krävs inte att man använder en annan persons fysiska ID-handling, utan det räcker att man uppger någon annans personnummer eller andra typer av personliga uppgifter för att det ska vara brottslig.

Brottet olovlig identitetsanvändning är inte kriminaliserat på försöksstadiet (4 kap. 10 § BrB). Om man inte lyckas använda en annan persons identitetsuppgifter är det alltså inte brottsligt.

Hoppas att detta var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare