Olaga hot, olaga frihetsberövande/ofredande och hemfridsbrott - blir det fängelse?

Hej!

Jag har vart med om att två män kom in i min killes hem som jag också bott i 2 mån,och vi bad dom gå fler ggr men dom vägra,jag fick inte lämna rummet dom tvinga mig att stanna kvar under hot,såg att en hade en stor kniv i fickan han tog aldrig upp men visa att han hade den,skulle jag kontakta polisen så skulle jag råka illa ut dom skulle ta mitt liv..

Nu är jag så rädd har fått posttraumatisk stress på grund av detta är heltidsjukskriven,rädd att dom ska komma till vårt nya hem där jag har mina barn bor oclså..

Vi har anmält detta till polisen så det kommer troligtvis bli rättegång,va kan dom få för straff? Fängelse? Skadestånd? Eller kan dom gå helt fria,kan det bli så att det inte ens blir rättegång?

Mvh/en rädd mamma på 38 år

Lawline svarar

Hej! Tack för du valt att vända dig till Lawline med din fråga. Jag vill börja med att beklaga för den händelse du har behövt uppleva.

Eftersom din fråga handlar om vad som kan tänkas hända med de män som gjort detta mot dig, kommer jag att använda mig av Brottsbalken olika bestämmelser som handlar om just brott.

Vad kan det handla om för brott?

Det är ganska svårt av säga exakt vad händelserna som du har behövt uppleva kan vara för brott så jag väljer att beskriva några av de olika som jag tror kan bli tillämpliga:

- Olaga hot eller grovt olaga hot

När den ena mannen hotade med att du "skulle råka illa ut, att de skulle ta ditt liv" om du kontaktade polisen är att bedöma som ett olaga hot (Brottsbalken 4 kapitel 5 §). Mest troligt skulle det framkalla en fara hos dig och männen valde att hota dig med att ta ditt liv, vilket är ett brott (mord). Allt som behövs uppfyllas är därför uppfyllt.

Jag skulle också vilja påstå att det olaga hotet är grovt. Detta eftersom mannen bar på en kniv som har visade upp samt att det är särskilt hänsynslöst att göra det i ditt hem.

- Olaga frihetsberövande eller ofredande

Att männen tvingade dig att stanna kvar i ett rum kan anses vara olaga frihetsberövande (Brottsbalken 4 kapitel 2 §). Vad som krävs för att det ska kunna vara detta är att din möjlighet till frihet på något sätt har förminskats. Vad som också blir en avgörande faktor är hur länge det har pågått.

Eftersom det inte framgår av din fråga hur länge händelseförloppet pågick, så är det svårt för mig att bedöma. Om det inte når upp till tiden för att de ska vara ett frihetsberövande, kan det anses vara ett ofredande (Brottsbalken 4 kapitel 7§).

- Hemfridsbrott

Att männen, utan lov, trängde sig in i din bostad innebär ett hemfridsbrott (Brottsbalken 4 kapitel 6 §). Det kan också utgöra ett grovt brott, men det går inte att säga hur detta exakt kommer att bedömas.

Risken att det inte ens tas upp till rättegång

Åklagaren måste anse att det finns tillräckligt med bevisning för att väcka åtal (vilket innebär att åklagaren måste anse att det finns sannolika skäl för att männen som du berättar om kommer att bli dömda för brottet). Det går inte att svara helt klart på detta eftersom jag inte vet hur mycket bevis du har att lägga fram. Men om åklagaren anser att det finns bevisning nog så har åklagaren en strikt skyldighet att föra det vidare till rättegång.

Mest troligt riskerar männen att få fängelse.

Jag väljer att svara på resten av frågan utifrån att det går till rättegång och en bedömning av händelseförloppet ska göras. Om det anses vara tillräckligt bevisat att männen har begått något/eller alla de ovanstående brotten så är det ändå inte helt klart vilket straff de kommer att få.

Vad jag kan säga är att vi har en princip i Sverige, där vissa brott så kallat konsumerar ut varandra. Detta innebär att vissa brott anses vara "en del i ledet av ett annat brott". Exempelvis det hemfridsbrott som jag förklarat ovan, räknas som en del av de ofredande/olaga frihetsberövande du var med om och männen kommer därför inte att dömas för båda brotten.

För att de ovanstående brotten så går straffskalan (skalan från minimistraff till maximistraff) från böter till fängelse. Dock anser jag att din händelse är så pass allvarlig att det bör bedömas som ett brott med fängelse som påföljd.

Vad gäller skadeståndsfrågan så är det inget jag kan besvara. Du har alltid en rätt att säga att du vill ha skadestånd och det mest lämpliga är att du säger att du vill ha det för kränkning och/eller sveda och värk. Du kan också säga att du vill ha skadestånd för möjlig inkomstförlust du har gjort eftersom du blivit sjukskriven.

Jag hoppas att du känner att du fått lite svar på dina frågor och jag vill önska dig lycka till med allt i framtiden. Jag håller tummarna för att du får rättvisa dig vad du varit med om.

Mvh

Ebba AlkehagRådgivare