Olaga hot av en inneboende

Jag har en inneboende som hotar mig att om jag slänger ut han sä tar han sönder hela lägenheten och min bil och gör mitt liv till ett helvete. Kan jag ställa hans grejer utanför lägenheten? Jag vet inte hur det går för att han har nycklarna hit

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Situationen du beskriver att du har blivit utsatt för kan utgöra ett brott. Av 4 kap. 5 § brottsbalken framgår att "den som hotar någon annan med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig rädsla för egen eller annans säkerhet till person, egendom, frihet eller frid, döms för olaga hot".

Om den inneboende har hotat dig med att utföra dessa brottsliga gärningar och att dennes mening har varit att framkalla en rädsla hos dig om din personliga säkerhet eller för din egendom eller för din frihet samt frid så kan den inneboende således riskera att dömas för olaga hot.

Det jag rekommenderar dig att göra i detta fallet är att vända dig till polisen och göra en anmälan om brott för din egna säkerhet. Här hittar du mer information om hur du går till väga.

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare