Höjd ränta trots betalning i tid

Företage A har tagit över från Företag B och räntan har stigit från 6792kr till 31951kr även fast jag har ett avtal med Företag B! skulden är på 26297kr

Hur är detta möjligt??

Har ej heller missat någon betalning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En skuld som låntagaren/kredittagaren (du) har till ett företag (företag A) kan oftast av företag A överlåtas till en ny (företag B). Du har alltså skulden numera till företag B.

Att räntan har höjts kan ha att göra med att det i ditt låneavtal framgår att långivaren har rätt att höja din ränta. Detta då du troligtvis har en rörlig ränta. Isåfall har långivare som regel helt avtalsenligt rätt att utkräva dig på ökad ränta. Undantag föreligger dock om räntan kan anses oskälig (36 § AvtL).

I och med att du inte skriver om vad för typ av låneavtal och huruvida långivaren kräver dig på räntan genast eller är det räknat över en längre period etc. så är det svårt att bedöma huruvida ränteökningen kan anses oskälig eller inte.

Mot bakgrund av ovan så rekommenderar dig att i första hand nå ut till långivaren och kollar me de varför räntan har höjts. Därefter kan du ställa en fråga på nytt där du redogör för vad de svarar.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare