Ogiltighetsgrunden lindrigt tvång

Hej!

Jag och min sambo (8år) ska gå skilda vägar, och kommer iom detta sälja vår bostadsrättslägenhet vi äger 50% vardra av.

Till saken hör är att min sambo placerade en tidigare vinst i vår lägenhet, och min tidigare vinst som var större än min sambos har jag/vi istället har köpt möbler , resor , mat mm för.

Dom pengarna är tydligen inte lika mkt värda enl min sambo, trots att inför lagen ska vi dela lika på de saker vi köpt under tiden vi bott tillsamans iom vi är 50% ägare av geråd och lägenhet.

I dagarna kom vi på en lösning där vi fann ett par köpare på vår lägenhet och då min sambo redan har på förväg köpt en lägenhet, så hade jag ingen lägenhet, samt att bostadsmarknaden är mkt skakig , så tänkte jag hjälpa oss båda genom att jag köper våra köpares lägenhet, som även den låg ute till försäljning vid tidpunkten.

Sagt och gjort, så bokade vi tid för kontraktskrivning, men 30min innan vi skulle vara på plats , så vägrade min sambo skriva på köpekontraktet iom påtryckningar av hennes anhöriga, om jag inte skrev på ett skuldbrev till henne på 300.000:- som ska betalas inom 5 år annars avgår det 10% ränta / mån. Blev även men blev uppringd och pratade med min sambos syster , samt hennes make/sambo som skulle vara med och utforma kontraktet.

Jag skrev under kontraktet iom min sambo , syster samt granne stod och väntade på mig utanför mäklaren.

Enl laga rätt hade de ingen rätt att utpressa mig på detta viset när jag tänker efter? Är det Ogiltigt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det krävs en grund för att ett juridiskt bindande avtal ska vara ogiltigt. Ogiltighetsgrunderna kan du läsa mer om i 3 kapitlet i lagen om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område.

Den ogiltighetsgrund som eventuellt skulle kunna aktualiseras i ditt fall är lindrigt tvång (29 § lagen om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område). Tvånget måste då ha varit orsaken till att du skrev på avtalet, och hotet måste ha varit rättsstridigt. Ett rättsstridigt hot kan vara utpressning, som du nämner. Utpressning är när en person genom olaga tvång förmån någon annan att vidta en handling (9 kapitlet 4 § brottsbalken). Ett exempel på en handling är att skriva under ett avtal. Olaga tvång kan exempelvis vara att person 1 vet om att person 2 har begått ett brott, och person 1 hotar person 2 att polisanmäla om inte person 2 betalar person 1.

Svar

Av de förutsättningarna du har givit låter det inte troligt att du skulle uppfylla någon utav ogiltighetsgrunderna, dock finns det en chans att du skulle uppfylla ogiltighetsgrunden för lindrigt tvång. Därmed vore avtalet inte ogiltigt, tyvärr. Jag ska även betona att vid bedömning av om någon ogiltighetsgrund har aktualiserats eller inte är omständigheterna i varje enskilt fall avgörande, varför en ogiltighetsgrund skulle kunna vara uppfyllt men att någon omständighet inte framkommer av din skrivelse.

Mina rekommendationer

Mina rekommendationer är att du kontaktar någon utav mina kompetenta kollegor för att ni tillsammans ska kunna utreda omständigheterna i ditt fall och om någon av ogiltighetsgrunderna är uppfylld. Du kan läsa mer om det på Lawlines hemsida eller ringa Lawline på 08-533 300 04.

Jag hoppas att du känner att du har fått ett tydligt svar på din fråga, om det är något mer du undrar över så är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Ronja WestlinRådgivare