Ogiltighet vid byte av kontraktshandlingar

Hej! En representant från mitt företag hade en affärsmöte med en annan näringsidkare i hopp om att expandera. Deras talesman kom med ett anbud som min representant accepterad, efter mötet gick det upp till kontoret för att skriva på ett kontrakt. Allt såg bra ut, priset stämde o.s.v. Sedan gick min representant iväg några sekunder för att ringa mig och när han kom tillbaka skrev han på utan att kolla då han trodde att det var samma papper som tidigare. Sedan upptäckte han att de hade växlat dokumenten. I princip samma villkor men med vissa förändringar såsom priset. Jag läst lite om avtalsbrott men hittar inte exakt den lagen vi kan fälla dem med. Försöker med "ocker" men det stämmer inte riktigt in på vårt situation. Kan Ni hänvisa några lagrum på avtalsbrott i mitt fall. Detta ska givetvis bestridas. Tacksam för hjälp

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Avtalslagen reglerar ett antal ogiltighetsgrunder som, om de kan bevisas, medför att avtalet anses vara ogiltigt. Avtalslagen finns att läsa https://lagen.nu/1915:218#K3. Jag håller med dig om att ocker inte riktigt stämmer in på er situation. Ocker är närmast tänkt att träffa de fall där en part utnyttjar en svaghet hos motparten. För att ocker ska komma ifråga krävs dessutom att missförhållandet mellan parternas prestationer är uppenbart, vilket ju är ett högt ställt krav.

Det ditt företag råkat ut för skulle eventuellt gå att kategorisera som svek enligt 30§ avtalslagen. Det förutsätter att undanhållandet av informationen att avtalet bytts ut bedöms som ett sådant svikligt förledande som träffas av bestämmelsen.

Värt att påpeka är att det agerande som du beskriver från din motparts sida skulle kunna vara straffbart, svek sammanfaller i hög utsträckning med bedrägeri, och ocker i avtalslagen motsvaras i princip av kriminaliseringen av ocker i brottsbalken.

Det som kanske ligger närmast till hands är att angripa situationen som ett förklaringsmisstag från ditt företags representants sida. Det vill säga att rättshandlingen fått ett annat innehåll än vad som var avsett och att er motpart insett detta. Detta regleras i 32§ i avtalslagen. För att ogiltighet ska följa krävs att ni kan visa dels att det förekommit ett förklaringsmisstag, och dels att er motpart vetat om detta.

Andra alternativ skulle kunna vara 33§ eller 36§, även där avtalslagen. 33§ tar sikte på de fall där det har hänt något (i ert fall att avtalet bytts ut) som gör att det skulle strida mot tro och heder att göra avtalet gällande. 36§ är ingen ogiltighetsregel men ger möjlighet att jämka avtalet, i vissa fall så att avtalsvillkor helt bortses från. 36§ träffar villkor som är oskäliga göra gällande med hänsyn till omständigheter vid avtalets tillkomst (som till exempel att avtalen bytts ut). Båda dessa paragrafer tillämpas emellertid ganska restriktivt av domstolarna.

Oavsett vilken paragraf ni lutar er mot är det upp till er att visa att det föreligger sådana omständigheter som gör avtalet ogiltigt. I många fall kan det vara en svår bevisbörda att övervinna. Rör det sig om större belopp skulle jag därför rekommendera att ni tar kontakt med någon som kan hjälpa er att utforma ert bestridande och föra er talan.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga i och med detta.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare