Ogift pappas rätt till vårdnad

21 årig kille var tillsammans med en 22 årig kvinna i sex månader men gjorde slut då hon inte ville arbeta och störde hans nattsömn. Då berättade hon att hon var gravid. Till saken hör att hon redan flyttat från Stockholm till Norrland 70 mil bort, där hon har sin familj. Vilka möjligheter har han till delad vårdnad, vem är skyldig att betala resor när hon valt att bo så långt bort och själv tagit beslutet att behålla barnet. Han har fyllt 22 år i april, har en fast anställning för första gången som han trivs med även om det inte är särskilt bra betalt (28 000 kr per månad). Han har familj och vänner i Stockholm men vill göra det som blir bäst för barnet. Han har ett gott renomme, en stöttande familj, inga anmärkningar. Han skrev till hennes familj för att rådgöra men de har valt att inte svara. Vad kan han göra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vårdnad

Enligt 6 kap. 3 § Föräldrabalken (1949:381) (FB) står barnet under ensam vårdnad av modern vid födseln om föräldrarna inte är gifta. Den ensamma vårdnaden kan senare ändras till gemensam, antingen genom dom, eller genom ett av föräldrarna upprättat avtal som ska godkännas av kommunens socialnämnd, 6 kap. 4 & 6 §§ FB

I detta fall låter det emellertid som att föräldrarna inte är överens om vårdnaden över barnet. Det finns då en möjlighet enligt 6 kap. 5 § FB i domstol begära att få gemensam vårdnad. Vid bedömningen av om föräldrarna ska ha gemensam- eller ensam vårdnad ska rätten fästa avseende särskilt vid föräldrarnas förmåga att sätta barnets behov främst och ta ett gemensamt ansvar i frågor som rör barnet. Det sistnämnda följer av att avgörande, i mål som rör vårdnad, boende och umgänge med barn, alltid ska vara barnets bästa, se 6 kap. 2a § FB. Vid bedömningen av vad som är barnets bästa fästs särskilt avseende vid två motstående intressen:

"- risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa, och

- barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna."

Boende/umgänge

Trots gemensam vårdnad är det inte nödvändigt att barnet bor lika mycket hos båda föräldrar, t.ex därför att det skiljer i avstånd etc. Hur boendesituationen ska se ut kan också beslutas i domstol på talan av en, eller båda, föräldrarna, alternativt genom avtal som godkänns av socialtjänsten, 6 kap. 14a § FB

Den förälder barnet inte bor tillsammans med har barnet rätt till umgänge med, 6 kap. 15 § FB. Barnets föräldrar har också ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt möjligt tillgodoses. Talan om umgänge kan också föras i domstol, 6 kap. 15a § FB.

Vad gäller resekostnader föreskriver 6 kap. 15b § FB att den föräldern barnet ska umgås med ansvarar för kostnader som uppkommer för resa. Dock ska boendeföräldern bidra till kostnaderna för resorna som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Det sistnämnda sker i regel enbart vid längre avstånd, såsom i fallet du beskriver. I beaktning ska då boendeförälderns ekonomiska och övriga förhållande tas.

Hoppas din fråga blev besvarad.

Med vänlig hälsning.

Lawline RådgivareRådgivare