Ofredande genom utskick av meddelanden

Hej! Är det olagligt att skicka meddelanden till folk som inte önskar få det, alltså även om innehållet är som vilket annat normalt meddelande som helst?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

För att en handling ska kunna utgöra ett brott måste handlingen finnas beskriven i någon brottsbestämmelse i lag. Att skicka ut meddelanden till människor som inte önskar få det skulle kunna utgöra brott enligt 4 kap. 7 § brottsbalken, BrB, bestämmelsen om ofredande. Där framgår att den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år.

Under förutsättning att meddelanden skickas till samma personer upprepade gånger, och att dessa meddelanden kan sägas vara av sådan natur att de på ett kännbart sätt ska kränka mottagarnas frid kan alltså utskick av meddelanden vara brottsligt. Det ska dock noteras att dessa krav är högt ställda, det ska mycket till innan ett handlande kan klassas som ofredande. Detta eftersom själva handlandet som kan utgöra ofredande inte sällan består av en vardaglig handling, så som i detta fall att skicka meddelanden till människor.

Jag hoppas detta utgjorde svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Gustav OtteboRådgivare