Nya partner innan skilsmässan är klar

hej jag har en fråga. Våran betänke tid har löpt ut och fullföljd av skilsmässan är inskickade.

Är det olagligt och skaffa en kille ? eller snarare bo ihop med en kille när domen inte har tagit beslut?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Fastän makar enligt äktenskapsbalken 1:2 ska visa varandra trohet, är det inte olagligt att ha flera förhållanden samtidigt eller att ha ett annat förhållande medan man är gift. I det hänseenden är äktenskapsbalken en ofullständig lag. Lagstiftaren uttrycker en önskan i bestämmelsen, att makar ska visa varandra trohet, men erbjuder inga former av sanktioner ifall makarna inte gör det. Du kan därför inte bli straffad för att du inleder ett nytt förhållande eller bor ihop med personen innan skilsmässan är klar. Jag vill dock påpeka att det är straffbart att ingå nytt äktenskap medan man redan är gift, s.k. tvegifte. Men som ovan skrivet är man fortfarande fri att inleda ett samboförhållande

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och du är varmt välkommen att ställa fler frågor!

Joel ÅkerlindRådgivare