FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/08/2019

Nya makens anspråk på bostad.

Jag och min före detta man äger en bostadsrätt tillsammans, han bor där , och nu ska hans nya kvinna flytta in till honom. Kan hon någon gång kräva eller hävda att hon ska ta del av bostadsrätten vid försäljning eller liknande? Tanken är att min fd man och jag ska behålla lägenheten några år till och sedan sälja den.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valde Lawline med din fråga.

Det finns två möjliga svar på denna fråga. 1) Om din ex-make är gift med henne

2) Om de är sambos.

Är ditt ex gift, kan hälften av lägenheten utgöra giftorättsgods 7:1 ÄktB. Det innebär att 50% av bostadsrätten ska inkluderas i bodelningen vid en eventuell skilsmässa, 10:1 ÄktB.

Det betyder att den nya maken endast har anspråk på bostad vid skilsmässa och endast hans del av bostaden. Skulle ni sälja bostaden innan dess,så har hon inget anspråk.

Om de endast är sambos gäller SamboL istället. Enligt SamboL ska samboegendom delas upp, om relationen upphör. Det inkluderar bostad och bohag. SamboL 3§

Skillnaden är dock att bostad endast utgör samboegendom om "egendomen förvärvats för gemensam användning". I ert fall var bostaden förvärvad innan relationen startade och rekvisitet är därmed inte uppfyllt. Vilket resulterar i att hon inte har något anspråk alls i den situationen.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare