FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/04/2021

Nya fel efter reparation av bil

Hej,

vi är ett företag som lämnat in vår bil till verkstaden för byte av ett topplock. När vi fick tillbaka bilen hade vi andra fel än vad vi lämnade in den för exempelvis fallande oljetryck. Detta tros ha uppkommit då de gjort en felaktig montering av topplocket. Kostnaden för detta är en ny motor vilket är dyrt och vi har dessutom behövt hyra bil för att verksamheten ska kunna löpa på. Verkstaden vägrar att hjälpa och tar inte sitt ansvar eller lämna ut några dokument på vad som utförts och hur. Dessutom har de, efter vår reklamationsansökan hos autogiroexperten, ringt upp och sagt att de kastat ut bilen på gatan och att vi kan vänta oss en massa p-böter. Kan de göra det, vad gör vi och hur går vi tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline!

Jag har uppfattat det som att ni lämnade in er bil till en verkstad för att laga ett fel. När bilen sedan lämnas tillbaka har det uppkommit flera andra fel på bilen vilka ni har reklamerat. Bilfirman vägrar avhjälpa felet och har nu ställt ut er bil på gatan. Frågan är vad ni kan göra åt situationen.

Det är fel i tjänsten

Det finns ingen lag som reglerar tjänster mellan företag. Trots det så tas ofta reglerna i Konsumenttjänstlagen och Köplagen i beaktande när man bedömer situationerna. Med hjälp av dem reglerna (t.ex. 9 § KtJL) kan vi relativt enkelt konstatera att det rör sig om ett fel i tjänsten. Om arbetet inte utförts tillräckligt hantverksmässigt, noggrant och med omsorg har du laglig rätt att få reparation eller service utförd korrekt, få ett reducerat pris eller i vissa fall inte behöva betala alls. Detta gäller givetvis när firman skapat nya problem i bilen. I dessa fall kan det vara rimligt att ta in en utomstående bilfirma, förutsatt att den som gjort fel vägrar samarbeta, som kan konstatera vilka felaktigheter som föreligger och vad som är rimligt att göra (Förslagsvis ersätta kostnaderna eller avhjälpa felen).

Vad ni bör göra

Det som jag tycker ni ska göra är att återigen kontakta bilfirman och meddela om vilka rättigheter ni har enl. lag, och att ni, om de inte vill samarbeta, kommer att kontakta en utomstående bilfirma för en rapport ang. felen som uppkommit. Fortsätter dem vägra, är alternativet att anmäla bilfirman och i värsta fall gå till domstol.

Vilhelm OxhammarRådgivare