Ny medicinsk behandling som patienten inte ställer sig bakom - Vad gäller?
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,
UTREDNING
Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är patientlagen (PL).
Glädjande är att du också har beställt en personlig telefonrådgivning, vilken jag för övrigt ser fram emot mycket. Under denna kommer ovanstående att kunna behandlas ytterligare och likaledes kommer möjlighet att ges till en mer djupgående diskussion (om så önskas). Många juridiska spörsmål hanteras dessutom allra enklast under ett telefonsamtal. Vidare krävs inte sällan ingående kunskaper om de faktiska omständigheterna för att kunna ge någorlunda träffsäkra svar. Din ärendebeskrivning saknar dessutom en uttrycklig fråga varför nedan skrivelse kommer att bli ganska så generell. Men inledningsvis, innan din telefonrådgivning äger rum, kan i vart fall följande anföras.
Den svenska vården bygger på frivillighet och som huvudregel gäller att åtgärder inte får vidtas utan patientens samtycke, dock med undantag för situationer som inte tål uppskov, dvs. akuta situationer. Därutöver är patientens rätt till information av grundläggande betydelse. Enligt 3 kap. 1 § PL ska patienten få information om sitt hälsotillstånd, de metoder som finns för undersökning, vård och behandling, de hjälpmedel som finns för personer med funktionsnedsättning, vid vilken tidpunkt han eller hon kan förvänta sig att få vård, det förväntade vård- och behandlingsförloppet, väsentliga risker för komplikationer och biverkningar, eftervård och metoder för att förebygga sjukdom eller skada.
Vidare gäller principen om delaktighet, vilken innebär ett krav på att vården och eventuell behandling så långt som möjligt ska utformas och genomföras i samråd med patienten, dvs. du, vilket framgår av 5 kap. 1 § PL. Notera dock att din rätt till samråd inte kan tolkas så att du i egenskap av patient ensidigt kommer att få bestämma innehållet och omfattningen av den aktuella vården. Som patient har man ingen rätt att själv kräva vissa tjänster och/eller specifika behandlingar. Patienten ska dock få sakkunnig och omsorgsfull hälso- och sjukvård som är av god kvalitet och som står i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet, vilket slås fast i 1 kap. 7 § PL, se även 6 kap. 1 § patientsäkerhetslagen. Om det föreligger flera tänkbara behandlingsalternativ som står i överensstämmelse med just vetenskap och beprövad erfarenhet så ska du som patient få möjlighet att välja det alternativ som du föredrar. Vidare anges i 7 kap. 1 § PL att patienten ska få den valda behandlingen, om det med hänsyn till den sjukdomen eller skadan och till kostnaderna för behandlingen framstår som befogat.
I förevarande fall bedömer jag att du, utifrån din ärendebeskrivning, torde ha rätt att kräva en ny medicinsk bedömning, en s.k. second opinion, utförd av en annan läkare. Enligt 8 kap. 1 § PL gäller nämligen att en patient med livshotande eller särskilt allvarlig sjukdom eller skada ska få möjlighet att inom eller utom den egna regionen få en ny medicinsk bedömning. Vidare uttalas i bestämmelsens andra stycke att patienten ska erbjudas den behandling som den nya bedömningen kan ge anledning till om 1. behandlingen står i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet och 2. det med hänsyn till den aktuella sjukdomen eller skadan och till kostnaderna för behandlingen framstår som befogat. Jag är givetvis inte medicinskt sakkunnig, men gissningsvis och baserat på din ärendebeskrivning bör dina åkommor kunna likställas med en särskilt allvarlig sjukdom.
Om inte annat anser jag att du som patient bör nyttja rätten till valfrihet och möjligheten till en ny fast läkarkontakt. Av 9 kap. 1 § PL följer att en patient som omfattas av en regions ansvar för hälso- och sjukvård ska inom eller utom denna region få möjlighet att välja utförare av offentligt finansierad öppen vård. Jämte detta stadgas i 7 kap. 3 § hälso- och sjukvårdslagen att regionen ska organisera primärvården så att alla som omfattas av regionens ansvar för hälso- och sjukvård kan välja utförare av hälso- och sjukvårdstjänster samt välja och få tillgång till en fast läkarkontakt (vårdvalssystem). Regionen får inte heller begränsa den enskildes (ditt) val till ett visst geografiskt område inom regionen. I lagens förarbeten uttalas följande:
”... att denne läkare skall svara för att patienten undersöks, om möjligt ställa diagnos och se till att patienten får den medicinska vård som hans eller hennes tillstånd fordrar eller att andra relevanta åtgärder vidtas. ... Läkaren skall också informera patienten om hans eller hennes hälsotillstånd och om de behandlings-möjligheter som finns tillgängliga och vilken av dessa som ur medicinsk synpunkt bedöms vara bäst lämpad för patienten. Det är en viktig uppgift för läkaren att se till att patienten får en reell möjlighet att samråda om och påverka vården och behandlingen ... Inte minst viktigt är det att patienten kan välja en annan läkare än den som först valts om patienten så skulle önska". Se prop. 1994/95:195 s. 41 f.
Avslutande ord och ytterligare rådgivning
Sammanfattningsvis kan sägas att du inte kan kräva en viss behandling, men däremot ett byte av vårdcentral och/eller byte av fast läkarkontakt, om en sådan finns vill säga. I annat fall råder jag dig till att kontakta patientnämnden i din region och enligt lagen om stöd vid klagomål mot hälso- och sjukvård. Enligt 1 § ska det i varje region finnas en eller flera patientnämnder vars uppgift är att stödja och hjälpa patienter och deras närstående inom sjukvården. Av 2 § framgår att patientnämndernas huvudsakliga uppgift är att på ett lämpligt sätt hjälpa patienter att föra fram klagomål till vårdgivare och att få klagomål besvarade av vårdgivaren. Patientnämnderna ska även tillhandahålla eller hjälpa patienter att få den information patienterna behöver för att kunna ta till vara sina intressen i hälso- och sjukvården och hjälpa patienter att vända sig till rätt myndighet.
Avslutande ord och ytterligare rådgivning
Oavsett vilket och slutligen ska kort sägas att du naturligtvis inte kan bli tvingad till gymnastisk. Utan ingående kunskap om alla för ditt ärende relevanta omständigheter är det som sagt svårt att göra en adekvat bedömning. Låt oss därför ta allting i lugn och ro under vårt kommande telefonsamtal.
Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.seoch du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.
Du har som sagt också beställt en 30 minuters personlig telefonuppföljning med möjlighet att kunna ställa kompletterande frågor och till vidare diskussion om hur din fortsatta hantering av ärendet bör läggas upp. Eftersom du har betalat för ett Express24-ärende misstänker jag att du önskar en ganska så skyndsam återkoppling. Jag kommer därför att ringa dig redan imorgon fredag den 10/3 kl 17.00. Observera att jag ringer från skyddat nummer. Vänligen återkom per mail om den föreslagna tiden inte skulle passa.
Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende hittills har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.
Vänligen,