FrågaKÖPRÄTTÖvrigt31/12/2020

Ny avtalad leveranstid

Hej!

Jag och min sambo köpte en säng från ett företag som garanterar leverans inom 6-8 veckor, men säljaren vi hade lovade oss att vi skulle få sängen tidigare och få den ett specifikt datum. Men sängen kom inte det datumet som säljaren lovade oss men tidsramen på 6-8 veckor har inte gått än.

Så jag undrar bara hur det är då, då hon lovade oss ett datum för leverans är det då det som gäller och har vi rätt till någon kompensation eller liknande då den inte kom det datum eller hur ser det ut?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga att det handlar om att säljarens lovande om annat leveransdatum kan anses vara ett nytt avtalsvillkor om leverans och om det går att räkna som att företaget är i dröjsmål från den tiden.

Till att börja med finns det köpekontraktet där det finns ett avtalade leveranstiden är 6–8 veckor.

Är det säljaren säger ett nytt villkor om leveranstid eller ett nytt avtal.
Huvudregeln inom avtalsrätt så anses det att anställda har en ställningsfullmakt (10 § 2 st AvtL) och kan ingå i avtal för företagets räkning och då är företaget bunden av det avtalet. Det finns situationer där avtalen inte är giltiga. Det är om tredjeman (i detta fall ni) är i ond tro, alltså att ni har förstått eller borde ha förstått att den anställde inte hade den behörighet att ingå avtalet med er. Det handlar om vad som är inom ställningsfullmaktens yttre gräns. För att kunna fastställa ställningsfullmaktens yttre gräns behöver man undersöka närliggande lagar och sedvänja inom området.

Samlad bedömning:
Om man undersöker om säljaren har den behörighet att via sin anställning som säljare att kunna avtala en annan leveranstid än det standardtid som finns inom köpeavtalet är inte så troligt. Alltså är det utanför ställningsfullmaktens yttre gräns och att företaget inte är bunden av det som den anställde sa till er. Sedan går det att argumentera att ni borde ha insett att en vanlig anställd inte kan avtala om en ny leveranstid och därmed anse att ni är i ond tro. Dock ska det poängteras att jag inte besitter alla omständigheter för att göra en helt korrekt bedömning och det finns undantag. Min rekommendation är att ni kontaktar företaget och försöker lösa det internt.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.
Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare