FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/09/2017

Negativ avtalsbindning

Kan man bryta ett avtal som man har missat med några dagar ?

Måste man fortsätta att ha avtalet 2 år till ? Där dom säger det var ju synd att du missade det "fniss"

Där avtalet är skrivet med två års ny period, där det står dom har inga skyldigheter att meddela när avtalet

går ut.

Eller måste man köpa sig ut ..för att bli av med ett skit avtal?

I detta fall är det Selecta kaffe maskiner

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att man måste acceptera ett avtal för att bli bunden av det. Det förklarar den så kallade anbud/accept-principen. Det kan ibland hända att ett företag skickar ut en produkt och en faktura för en vara du ej beställt. I ett sådant fall är man inte tvungen att betala för varan. Det kallas negativ avtalsbindning

Det finns dock några undantag från huvudregeln. Vid abonnemangsliknande avtal, som exempelvis försäkringar eller tidningsprenumerationer kan negativ avtalsbindning vara tillåtet. Om man inte aktivt meddelat leverantören att man inte längre vill ha tjänsten kan man vara tvungen att betala tills bindningstiden gått ut. I övrigt gäller det att företaget berättat att avtalet förlängs automatiskt om man inte aktivt meddelar dem om att man vill avsluta tjänsten.

Eftersom att jag inte har avtalet framför mig kan jag ej bedöma om de faktiskt har meddelat att tjänsten kommer att fortsätta löpa om du inte aktivt tackar nej. De måste ha meddelat det när du ingick avtalet men ej i samband med att det går ut/förnyas.

Sammanfattningsvis, om det står i avtalet att det förlängs automatiskt om du inte aktivt tackar nej till förlängning kan du vara tvungen att betala tills bindningstiden gått ut.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare