Nedsättande ord och hårda anklagelser – förtal och förolämpning

Hej.

Har fått mycket hat mot mig och att folk kallar mig massa saker som mytoman, fitta, dvärg mm. Pågrund av att någon går och säger att jag har sagt saker som ej är sant (falska rykten helt enkelt)

Jag ska tydligen ha påståt att mitt ex har våldtagit mig, misshandlat mig och att jag sagt otrevliga saker om hans familj.

Detta har gjort att föera i min omgivning har snackat om mig på otrevliga sätt, sagt upp kontakt och massa mer.

Finns det nåt jag kan göra mot dessa personer?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Såsom jag tolkar din fråga aktualiserar den bestämmelser i brottsbalken (BrB), i första hand förtalsbrottet och brottsliga förolämpningar.

Att sprida negativa uppgifter om annan kan utgöra förtal

Du skriver att folk kallar dig för diverse nedsättande ord, och sprider uppgifter om att du ska ha gjort mycket allvarliga saker. Att exempelvis felaktigt påstå att någon våldtagit eller misshandlat en annan, när den som påstår vet att det är en lögn, kan till och med vara brottsligt (BrB 15 kap. 7 §). I praktiken har folk som talar illa om dig möjligtvis även anklagat dig för att ha gjort något brottsligt.

Båda dessa ting – de nedsättande kommentarerna och anklagelserna om att du hittat våldtäkter/misshandel – kan utgöra förtal (BrB 5 kap. 1 §). Avseende de elaka kommentarerna gäller att de måste vara så pass nedsättande att de typiskt sätt skulle få folk i din omgivning att missakta dig. Det kan därför inte röra sig om uppenbara skämt. Av vikt för förtalsbestämmelsen är hur din omgivning uppfattar orden och det är själva spridandet av uppgifterna som är det brottsliga. Detsamma gäller för påståendet om att du skulle ha begått ett brott (hittat på våldtäkten). Egentligen spelar ingen roll om det är sant eller inte – sprider någon påståendet kan det vara förtal.

Förolämpningar kan vara brottsliga

Ett annat brott i samma lagkapitel är förolämpning (BrB 5 kap. 3 §). Det handlar istället om att ett nedsättande påstående riktas mot offret själv – inte allmänheten. I detta fall skulle de hårda ord som använts mot dig möjligtvis kunna utgöra en brottslig förolämpning, särskilt anklagelsen om att du ljugit om våldtäkt/misshandel, därför att det inte endast är ett rent värdeomdöme.

Avslutningsvis vill jag bara poängtera att båda dessa brott är relativt ovanliga, särskilt förolämpning. Med det menar jag att folk sällan döms för brotten, trots att många anser sig ha utsatts för dem. Det tar helt enkelt mycket till för att förtal eller förolämpning ska anses brottsligt. Vidare är målen svåra och mycket dyra att driva, då de (oftast) faller under enskilt åtal och därför måste föras av den anklagade personligen, inte åklagare. Jag vill därför mana till försiktighet med att "göra" något mot dessa personer, även om du potentiellt har de möjligheter jag just beskrivit.

Jag hoppas du fick svar på din fråga,

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare