Naturalisation - dispens från hemvistvillkoret

Kan man få ansöka om svenskt medborgarskap tidigare än efter 5 år om det finns särskilda skäl. Min styvson har permanent uppehållstillstånd han är 21 år, han kom till Sverige på anknytning till min man dom redan är svensk medborgare. Min styvson har varit här lite mer än 2.5 år. Han kan nu bli uttagen till svenska landslaget i friidrott men eftersom han inte är svensk medborgare så går det inte. Är detta ett skäl som skulle kunna göra att han kan ansök om svenskt medborgarskap tidigare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan om hur en person blir eller upphör att vara svensk medborgare regleras i lagen om svenskt medborgarskap och svaret kommer därför utgå från denna lag. Det finns tre sätt att bli medborgare, genom födsel, adoption eller ansökan.

För att bli medborgare genom ansökan krävs att personen som har permanent uppehållstillstånd och har haft sin hemvist i Sverige i 5 år (11 §). Det finns ett flertal undantag från detta krav. Bland annat kan ett statslöst barn som fötts i Sverige beviljas medborgarskap direkt i Sverige om barnet har permanent uppehållstillstånd och har sin hemvist i Sverige (6 §).

Det undantaget som skulle kunna vara tillämpbart i ditt fall är om din styvson redan är medborgare i ett annat nordiskt land, varpå han kan beviljas medborgarskap efter att ha haft sin hemvist i Sverige i minst 2 år.

Är inte din styvson medborgare i ett nordiskt land så finns det en sista utväg i 12 § pt 3. Enligt denna bestämmelse kan dispens beviljas från hemvistvillkoret i 11 § om det finns ”särskilda skäl”. I förarbeten till denna bestämmelse förklaras att det är möjligt att bevilja dispens från hemvistvillkoret om Sverige kan ha nytta av att en viss person blir svensk medborgare och om medborgarskapet är en förutsättning för att denna person kan fortsätta utöva sin idrott på elitnivå (Prop 1999/2000:147 s 49 - 50).

Det finns alltså två undantag från huvudregeln som kräver att din styvson har sin hemvist i Sverige i 5 år innan han kan bli svensk medborgare. Antingen om han redan är medborgare i ett annat nordiskt land eller om det föreligger särskilda skäl för detta. Huruvida skälen för att han ska beviljas medborgarskap är tillräckligt för att han ska beviljas medborgarskap efter ansökan redan efter 2,5 år är svårt att säga.

Hälsning,

Egil SellgrenRådgivare