FrågaFAMILJERÄTTAdoption22/12/2018

Nationell adoption

Hej! Vart kan jag hitta Nationell adoption blankett eftersom jag vill adoptera ett barn i Sverige istället för utland?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid nationell adoption krävs det tillstånd av en svensk domstol och man måste ansöka hos tingsrätten om detta.

Det finns ingen färdig blankett att beställa utan det du ska göra är att du kontaktar din närmaste tingsrätt och frågar hur dem vill att ansökan ska vara utformad. Egentligen finns det inga tydliga formkrav men du behöver helt enkelt ansöka om adoption och betala en ansökningsavgift på 900 kr.
Därefter kommer tingsrätt helt enkelt att antingen godkänna adoptionen eller underkänna den om de anser att det föreligger hinder.

För att det inte ska föreligga hinder ska adoptionen bedömas som lämplig och det innebär att adoptionen ska vara till fördel för barnet. För att en adoption ska ses som lämplig krävs också att den som vill adoptera har uppfostrat barnet, vill uppfostra det eller det annars med hänsyn till det personliga förhållandet mellan den som vill adoptera och barnet finns särskild anledning till adoptionen.

Lycka till!

Vänligen,

Melica DjahaniRådgivare