När varan avviker från avtalet i konsumentförhållande

Hej!

Skulle behöva ett snabbt svar på vad som gäller när man köpt en begagnad bil för ca 25000:- av en bilhandlare. Det stod i annonsen att det fanns GPS och att Kamrem är bytt, båda sakerna står även på köpeavtalet. Men nu visar det sig att Någon GPS finns inte i bilen, och kamremmen är heller inte bytt enligt serviceboken, och det finns heller inga kvitton på något kamremsbyte, vad gäller i detta fall, kan man häva köpet eller att bilfirman ska stå för kostnaden för kamremsbyte (kostar ca 15000:-). (det är min mamma som köpt bilen)

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!
I ditt fall handlar det om ett fel i varan och man får gå in och titta vad som gäller i konsumentköplagen. Din mamma är en konsument i detta fall och eftersom hon handlat av en bilhandlare som är näringsidkare (han bedriver verksamhet) så blir denna lagen tillämplig.

Enligt konsumentköplagen så ska varan stämma överens med det som står i avtalet när det handlar om till exempel kvalité, art och andra egenskaper, se https://lagen.nu/1990:932#P16S1.
Om varan avviker från detta så säger lagen (https://lagen.nu/1990:932#P16S3) att det finns ett fel i varan. Lagen säger dessutom att varan ska stämma överens med vad som sagt vid marknadsföringen av varan och annars anses det föreligga ett fel.

Eftersom det i din mammas köp av bilen står i både köpeavtalet och i annonsen till bilen att det ska finnas GPS och att kamremmen ska vara bytt så kan ni hävda att det är fel i varan. Det ni först och främst måste göra för att åberopa felet är att reklamera det, ni måste alltså säga till inom en viss tid att det finns ett fel. Om ni säger till inom 2 månader anses detta enligt lagen alltid vara inom en skälig tid, se https://lagen.nu/1990:932#P23S1.
Om ni vill att köparen ska avhjälpa felet, alltså t.ex. att bilfirman ska stå för bytet av kamremmen så kan ni kräva detta om det inte medför oskälig kostnad för säljaren, se https://lagen.nu/1990:932#P26S1. Säljaren har också rätt att få avhjälpa felet efter ni har reklamerat även om ni vill att någon annan åtgärd ska gälla.
Om man anser att 15 000kr är för mycket för säljaren, alltså att det blir en oskälig kostnad så kan ni inte kräva avhjälpande av felet, dock kan ni försöka häva köpet enligt lagen. Det kan ni bara göra detta om felet är av väsentlig betydelse för er (https://lagen.nu/1990:932#P28S1)

Så sammanfattningsvis ska ni för det första reklamera felet. Sedan får ni meddela att ni vill att säljaren ska avhjälpa felet (byta kamrem) eller så kommer säljaren själv vilja göra detta, vilket han har rätt till enligt lag. Om det anses som en för stor kostnad kan ni meddela att ni vill häva köpet vilket ni kan enligt lag om det anses att felet är av väsentlig betydelse för er.

Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare