När upphör mitt borgensåtagande?

Hej min mor står som borgenär på ett hyresavtal nu har hennes son o frun skilt sig gäller hon fortfarande som borgenär?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar frågan som att din mor gått i borgen för sin son och sonens fru för ett hyresavtal. Sedan har sonen skiljt sig och då undrar du om din mors borgensåtagande fortfarande gäller.

Svaret på den frågan är att din mors borgensåtagande inte påverkas av huruvida sonen skiljt sig eller inte (om inte hon avtalat om det med hyresvärden). Borgensåtagandet är kvar så länge gäldenärerna (sonen och sonens fru) har en betalningsförpliktelse gentemot borgenären (hyresvärden). När hyresavtalet upphör och sonen och sonens fru inte behöver betala hyresvärden någonting, då upphör även din mors borgensåtagande.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare