När ska ett arvskifte upprättas?

Hej Vår far har avlidit för ett tag sen, bouppteckningen är klar från skatteverket. Nu till min fråga, ska jag och min bror och mamma göra ett arvskifte, vår mamma har två barn i ett annat äktenskap. Det finns inga större summor,eller hus, bara en gammal bil där kostnaderna för upprustning är lika med värdet.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Enligt lag måste ett skriftligt arvskifte upprättas om det finns fler än en dödsbodelägare. Då det inte framgår om alla tre är dödsbodelägare eller om er mamma är ensam dödsbodelägare är det svårt för mig att ge er ett svar. Är ni alla tre dödsbodelägare ska alltså ett skriftligt arvskifte upprättas, finns istället bara en dödsbodelägare behövs inget skriftligt arvskifte utan tillgångarna kan direkt skrivas över på arvstagaren.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare