FrågaKÖPRÄTTKöplagen20/11/2020

När ska betalning ske för ett köp?

Jag har sålt varumärke och aktier till ett företags grundare. De har betalat 100.000 kr men 400.000 kr kvarstår att betala. Vi skrev inte in någon senaste betalningsdag i avtalet. Finns det någon praxis? Hur lång tid efter påskrift och första delbetalning ska betalning ske? Det har gått månader.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ska betalning ske?

Jag tolkar det som att du som företagare sålt ett varumärke till ett annat företag, vilket innebär att köplagen (KöpL) är tillämplig lag.

Som utgångspunkt gäller då när det kommer till tidpunkt för betalning det som säljare och köpare har avtalat om. I ditt fall finns det inget skrivet i avtalet om sista betalningsdag, men har ni kanske bestämt något muntligt? Inom svensk rätt gäller nämligen att båda muntliga och skriftliga avtalsvillkor är giltiga vid köp.

När det inte finns något avtalat (vakren skriftligt eller muntligt) har du som säljare rätt att bestämma inbetalningsdag (49 § KöpL). Då måste köparen betala när du som säljare kräver det.

Sammanfattning

Med tanke på att det har gått månader så antar jag att du vill få dina pengar. Då inget följer av avtalet så kan du ta kontakt med köparen och ber om att få betalningen fullgjord.

Dock så rekommenderar jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information i ärendet. Det kan finnas många faktorer som spelar roll i en sådan situation, och jag kan endast utgå ifrån det som du har angivit i frågan.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare